Home » Hoe speel je Patchwork? Speluitleg & spelregels

Hoe speel je Patchwork? Speluitleg & spelregels

Patchwork recensie

Patchwork is een klein spel dat je met zijn tweeën kunt spelen. Het is de bedoeling dat je een lapjesdeken maakt door de lapjes op je tableau te leggen. Maar er komt meer bij kijken, want je moet knopen verdienen om lapjes te kunnen kopen. Daarnaast is er een tijdspoor en moet je vóórdat je tijdsteen in het midden is beland jouw lapjesdeken af hebben of in ieder geval zoveel mogelijk vakjes met lapjes bedekt hebben.

Ben je nieuwsgierig geworden, maar vraag je je af: hoe speel je Patchwork? Lees dan deze Patchwork speluitleg! Er zal een eenvoudige uitleg gegeven worden van de spelregels voor beginners.

Patchwork staat ook in de lijst met leukste abstracte bordspellen en beste snelle kaartspellen! Bekijk deze pagina’s dus als je op zoek bent naar leuke spellen zoals patchwork! Of lees onze uitgebreide Patchwork recensie!

Voorbereiding

Voordat je kunt beginnen met Patchwork, moet alles klaargelegd worden. Het tijdspoor leg je in het midden van de tafel. Elke speler krijgt een geel of groen dekentableau, waarop de lapjesdeken uiteindelijk wordt gevormd. Zet de gele en groene tijdsteen aan het begin van het tijdspoor en leg de vijf leren lapjes op de aangegeven plaatsen.

Alle lapjes worden in een cirkel om het tijdspoor heen gelegd, in het midden van de tafel. Er is één klein lapje dat slechts twee vakjes beslaat; aan de linkerkant hiervan zet je de grote pion neer. Tenslotte geef je iedere speler vijf knopen om mee te beginnen.

patchwork_bordspel

Het tijdspoor

Op het tijdspoor wordt bijgehouden hoeveel tijd er is om de lapjesdeken te voltooien. Hoe dichter de tijdsteen bij het midden van het bord raakt, hoe minder tijd er nog over is. Op de lapjes die je kunt kopen, staat met een zandlopertje aangegeven hoeveel plaatsen je jouw tijdsteen op het tijdspoor moet verplaatsen. Het kan dus aantrekkelijk zijn om een goedkope tegel te kopen voor bijvoorbeeld slechts twee knopen, maar als je je tijdsteen vervolgens vijf plaatsen moet verzetten, betekent dit minder tijd om je deken af te maken.

Op het tijdspoor staan ook knopen aangegeven. Indien je deze passeert, tel je het aantal knopen op de lapjes die op je dekentableau liggen. Dit aantal knopen krijg je uit de voorraad, elke keer als je langs een knoop komt. Door lapjes neer te leggen waar veel knopen op staan, kan het aantal knopen dat je krijgt wanneer je een knoop op het tijdspoor passeert, aardig oplopen! Verder zijn er nog een vijftal leren lapjes op het tijdspoor gelegd. De eerste speler die deze passeert, krijgt het lapje en legt deze direct neer op zijn of haar eigen dekentableau.

De speler die achteraan staat op het tijdspoor, is aan de beurt. Het kan voorkomen dat een speler twee beurten achter elkaar mag spelen. Dit kan gebeuren wanneer bijvoorbeeld de groene tijdsteen vijf plaatsen vóór de gele tijdsteen staat en de speler met de gele tijdsteen een lapje koopt waarbij zijn of haar tijdsteen vijf of minder plaatsen verplaatst hoeft te worden. De gele tijdsteen staat dan nog steeds vóór de groene, of er bovenop. De gele speler is dan nogmaals aan de beurt.

Een speelbeurt

Tijdens een speelbeurt mag je één van deze twee dingen doen:

  1. Je koopt een lapje en legt deze op je dekentableau neer. Het aantal knopen dat je hiervoor nodig hebt, staat aangegeven op het lapje. De grote pion tussen de lapjes geeft aan welke lapjes je mag kopen; je hebt altijd keuze uit de drie lapjes links van de pion. Heb je een lapje gekocht, dan verzet je de pion naar de plaats waar dit lapje lag. Verplaats ook de tijdsteen op het tijdspoor met het aantal plaatsen dat op het zojuist gekochte lapje vermeld staat.
  2. Heb je niet genoeg knopen om een lapje te kopen, of wil je liever wachten tot je meer knopen hebt om een beter lapje te kopen? Dan kun je er ook voor kiezen om géén lapje aan te schaffen, maar om je tijdsteen op het tijdspoor te verplaatsen. Voor elke plaats die je opschuift, krijg je één knoop. Dit kan aantrekkelijk zijn als je op deze manier een knoop passeert, waardoor je weer extra knopen krijgt en tijdens je volgende beurt een lapje kunt kopen. Zet je tijdsteen wel altijd vlak ná de tijdsteen van de andere speler, waarna hij weer aan de beurt is.

Einde van het spel

Het spel eindigt zodra beide spelers het midden van het tijdspoor hebben bereikt. Tel vervolgens het aantal knopen dat je hebt. Voor elk vakje op je dekentableau dat nog leeg is, breng je twee punten in mindering. De speler met de hoogste score wint Patchwork!

Sharing is caring!