Hoe speel je Camel Up? Speluitleg & spelregels

Camel Up

Hoe speel je Camel Up? Om je te helpen de Camel Up spelregels te begrijpen zullen we je uitleggen hoe je Camel Up moet spelen.

Opstellen van het spel

Stap 1: kies een van de karakters om mee te spelen.
Bij het spel horen een set kaarten waarop karakters staan afgebeeld. In totaal zijn er acht karakters waaruit je kunt kiezen. Zodra je een karakter hebt gekozen pak je alle kaarten (vijf) waarop dit karakter is uitgebeeld. Elke speler kiest een karakter om mee te spelen en pakt de vijf kaarten waarop zijn of haar karakter is uitgebeeld.

Stap 2: Uit de tegelkaarten (vierkant) met woestijn en oase pak je een kaart waarop jouw karakter staat uitgebeeld. Dit doet elke speler.

Stap 3: Elke speler krijgt drie Egyptische Ponden (muntstukken).

Camel Up

Opstellen van het speelbord

Stap 1: Leg het speelbord neer op de tafel.

Stap 2: Leg de piramide kaarten op de plek op het bord waar een piramide is uitgebeeld.

Stap 3: Elke kleur kameel heeft wedkaarten, leg de kaarten neer op de plek waar de kameel is uitgebeeld. Belangrijk is dit zo te doen dat de hoogste waarde (5) bovenop komt te liggen. Vervolgens daaronder de kaart met waarde 3 en als onderste de kaart met waarde 2.

Stap 4: Plaats de piramide op het bord. De piramide komt in het midden van het race circuit van de kamelen.

Stap 5: Stop de dobbelstenen in de piramide.

Stap 6: Plaats de kamelen, pak de piramide en houd deze op zijn kop om een dobbelsteen eruit te laten vallen. Elke dobbelsteen heeft een kleur gelijk aan een kameel. De dobbelsteen in de kleur van de kameel bepaald hoe ver deze kameel zich kan bewegen. Speel alle dobbelstenen en bepaal zo de locatie van de kameel. Als er twee of meer kamelen een gelijk nummer gooien dan komen de kamelen op elkaar te staan. De bovenste kameel heeft in dit geval de eerste plek. Als de onderste kameel beweegt, neemt deze de kamelen die op hem staan mee.

Als alle kamelen op het bord staan (al dan niet op elkaar gestapeld) is het tijd om te beginnen met het spel.

Het spel begint

Tijdens het spel heeft iedereen de volgende opties:

Optie 1: Rol een dobbelsteen.
Om een dobbelsteen te rollen pak je een piramide kaart, vervolgens rol je een dobbelsteen uit de piramide en verplaats je de kameel van dezelfde kleur evenveel als de dobbelsteen het aantal vlakken dat de dobbelsteen aangeeft. Eventuele kamelen op de rug van de kameel reizen mee. De piramide kaart geeft een munt aan het einde van de ronde voor de speler welke de dobbelsteen rolt. Nadat de dobbelsteen gerold is plaats je deze op de tent in de kleur van de dobbelsteen.

Optie 2: Zet in op een kameel.
Denk je te weten welke kameel de race gaat winnen, dan kun je inzetten op een kameel. Als je inzet pak je een (weddenschap)kaart van de kameel naar keuze (kleurgebonden). De eerste die op een bepaalde kameel inzet krijgt indien hij of zij wint 5 munten. Als de kameel de tweede plek behaald 1 munt en als de kameel een slechter positie behaald moet de speler een munt aan de bank geven.

Optie 3: Plaats je woestijn/oase kaart.
Je kan een woestijn/oase kaart plaatsen, maar niet op het eerste racevlak. Plaats je de kaart met de woestijn kant naar boven dan krijg je voor elke kameel die erop terecht komt een munt. De kameel gaat vervolgens een plek achteruit. Als de kameel bovenop andere kamelen staat verplaats de kameel zich naar de onderste plek in de stapel.

Plaats je een oase kaart, dan krijg je tevens een munt als een kameel erop terechtkomt, alleen gaat de kameel dan naar voren op het bord. De kameel neemt ook de bovenste plek in de kamelenstapel.

Optie 4: Zet een karakterkaart in.
Met de karakterkaarten kun je inzetten op welke kameel de race wint en welke verliest. Om dit te doen plaats je jouw karakterkaart met de desbetreffende kameel op het bord naast de piramide kaarten. Er zijn twee plekken, één voor de winnende kameel en een voor de verliezende kameel. Deze plekken zijn aangegeven door middel van de locatie van de kameel op de stapel (uitbeelding op bord). Ben je de eerste die inzet, dan krijg je indien je gelijk blijkt te hebben 8 munten, de tweede persoon 5, de derde 3 en zo voorts.

Als een ronde is afgelopen gaan de woestijn/oase kaarten terug naar de eigenaren. Een ronde duurt tot alle dobbelstenen gespeeld zijn. De race stopt als een kameel de finish behaald. Na elke ronde krijgen de speler aan de hand van de positie van de kamelen en hun weddenschappen uitbetaald of moeten ze geld geven aan de bank.

Na een ronde kan opnieuw ingezet worden voor de volgende ronde. De speler die aan het einde van de race het meeste geld (munten) heeft, wint Camel Up.

Sharing is caring!