Ga naar de inhoud

Machiavelli recensie – Veel diepgang door meta-game!

• 6 min read
  • door

Machiavelli is een erg leuk en eenvoudig spel voor groepen van verschillende aantallen spelers (speelt beide goed met veel of weinig spelers). Het spel draait om 8 kaarten met een beschrijving, een vaste spelersvolgorde, enkele gouden fiches, en kaarten om die gouden fiches uit te geven. Maar toch wordt het spel complex zodra spelers elkaar proberen te beïnvloeden en te slim af te zijn.

Onderdelen en speluitleg

Het spel heeft een uitzonderlijke balans tussen een breed scala aan spelers. Een spel met 2 – 3 spelers zal veel anders spelen dan een spel van 7 – 8 spelers. Het spel begint met elke speler die een hand heeft van 4 districtskaarten, 2 goud, en een stapel spelerskaarten waaruit straks gekozen zal worden. De districtskaarten kunnen “gebouwd” worden, door het betalen van de juiste hoeveelheid goud dat op de kaart staat vermeld. Elke district heeft één van de vijf kleuren. Rood, groen, blauw, blauw, goud en paars. Deze kleuren staan voor de verschillende soorten districten.

Rood geeft bonus goud aan de condottiere, groen aan de koopman, blauw aan de Prediker en goud aan de koning. Paars betekent dat de wijk bijzonder is en een speciaal effect heeft. Aan het begin van een ronde (voor een 6-spelersspel) neemt de speler met de koningskroon de stapel karakterkaarten en legt er één af voordat hij ze bekijkt. Diezelfde speler kiest dan de kaart die hem het meest waarschijnlijk ten goede zou komen, en geeft de stapel door aan de volgende speler. Die speler kiest een personage voor die ronde en geeft de stapel door totdat alle spelers een personagekaart hebben gekozen.

Het spel heeft 8 karakters waarvan elk personage anders is dan de rest. Het personage dat de speler kiest, bepaalt de volgorde waarin hij aan de beurt is. De volgorde is als volgt: moordenaar, dief, magiër, koning, prediker, koopman, bouwmeester en condottiere.

Elk personage heeft een unieke vaardigheid die hen onderscheidt en beïnvloedt het personage dat de speler kiest, dit is waar een groot deel van de strategie voor de moordenaar en dief in het spel komt. De moordenaar begint en kan zich richten op een personage en hopen dat een speler deze kiest. Als een speler dat deed, dan verliest hij zijn beurt. De dief kan al het geld nemen van een personage dat een speler kiest. De Magiër kan districtskaarten ruilen met de hand van een ander personage.

De koning mag als eerste een personage kiezen in de volgende ronde, en ontvangt bonusgoud uit elke geel district dat de speler bezit. De prediker krijgt bonusgoud uit blauwe districten. De koopman krijgt sowieso bonusgoud, samen met bonusgoud uit alle groene districten. De bouwmeester kan tot 3 districten in één beurt bouwen; en de condottiere kan elke district vernietigen voor een prijs, samen met bonusgoud ontvangen uit rode districten.

machiavelli gebouwen
Machiavelli gebouw/district kaarten

In de beurt van een speler, na het kiezen van een personage, roept de persoon met de koning de volgorde om en de speler met de betreffende kaart is aan zet. De speler kan 2 goudstukken pakken, of 2 wijkkaarten trekken en er één teruggeven. De speler kan ook een district bouwen als hij of zij een bepaalde hoeveelheid goud heeft en kan op elk moment tijdens zijn of haar beurt zijn of haar eigen unieke actie (karaktereigenschap) gebruiken. Dit gaat door tot alle spelers aan de beurt zijn geweest waarna na een nieuwe ronde kan beginnen.

Machiavelli recensie

Al met al heb ik erg genoten van dit spel. De eerste paar ronden kunnen een beetje traag zijn, maar dat is niet raar als nieuwe spelers aan een spel beginnen. Tijdens het spelen kom je erachter dat het meta-spel bijna net zo belangrijk is als het spel zelf.

En met meta-spel bedoel ik weten hoe elke individuele speler speelt, los van het karakter dat hij of zij is. Zo heb je vrienden/bekenden die graag sterk en machtig worden door veel goud te verzamelen en districten te bouwen. Andere spelers gebruiker graag de dief om dat geld af te pakken, en weer andere dwarsbomen graag hun medespelers door hen te vermoorden. Hoe dan ook, een goede kennis van met wie je speelt zal je helpen bij dit spel.

Daarom is het soms juist leuk om een ronde ‘vermoord’ te zijn zodat je goed rond kan kijken hoe alle andere spelers precies spelen, en welke keuzes zij maken. Hier kan jij je voordeel mee doen in komende beurten.

Dit voegt een extra dimensie aan het spel toe die je in eerste instantie niet verwacht van een ‘simpel en goedkoop’ kaartspelletje.

Daarnaast kan ik in deze Machiavelli recensie niet voorbijgaan aan hoe fan ik ben van de art style van de kaarten. Deze stijl zal niet iedereen aan spreken, maar kijk eens goed naar de foto’s hierboven en zeg nauw zelf, dat ziet er toch vet, duister en tegelijkertijd sprookjesachtig uit?

Het spel voor 2 spelers

Machiavelli is ook goed te spelen met twee spelers. Er worden iets aangepaste regels meegeleverd voor 2 spelers, wat het mogelijk maakt om het samen te spelen. Hoewel het spel leuker is met meer spelers is het voor deze prijs zeker niet een slecht spel om af en toe samen te spelen (wij doen dit regelmatig). Wat er anders is aan de 2-spelers variant is dat je nu niet één maar twee karakters per ronde speelt. Dit voegt extra strategie toe, maar maakt het ook wat minder gebalanceerd als de één van de twee spelers meer ervaren is.

machiavelli 2 speler opstelling
2 Speler opstelling

Samenvatting

Al met al is Machiavelli een erg leuk spel, en makkelijk mee te nemen door zijn kleine omvang (sommige spellen komen in een veel te grote doos, Machiavelli gelukkig niet!). Als ik toch mindere punten zou moeten opnoemen zou het de wat trage start zijn, zeker met twee spelers kan het even duren voordat het spel goed en wel op gang komt.

Daarnaast worden ‘effecten’ of ‘acties’ op de kaarten zelf uitgelegd. Echter zijn deze niet altijd volledig. Zo staat op de condottiere simpelweg ‘vernietig een gebouw van een andere speler’ terwijl er in de handleiding een essentieel stuk aan toegevoegd wordt, namelijk “voor prijs van het gebouw in goud, min één goudstuk”. Dit kan je dus snel over het hoofd zien als je niet de handleiding bij de hand hebt.