Ga naar de inhoud

Spel Recensie: Kolonisten van Catan basisspel. Beste beginners bordspel?

• 10 min read
  • door

Samenvatting recensie Kolonisten van Catan

Op deze pagina behandelen wij het veel geprezen bordspel De Kolonisten van Catan. Het spel heeft zowel nationaal als internationaal veel prijzen gewonnen en staat al jaren in de ‘hall of fame’ van de bordspellen.

In deze review gaan wij specifiek in op het basisspel en hebben we het niet over de tal van beschikbare uitbreidingen en speciale uitgaven. Mocht u hier meer over willen weten verwijzen wij u graag naar deze pagina.

In het Kolonisten van Catan basisspel speel je als één van de kolonisten die samen met maximaal 3 andere spelers aankomt in een nieuw land. Het is aan jou om de meest succesvolle beschaving op te bouwen om als winnaar te eindigen.

Catan kan gespeeld worden met 3 of 4 spelers en geluk is in enige mate vertegenwoordigd in de dobbelsteenworp die bepaalt of jij grondstoffen krijgt of niet. Het spel is ontworpen door Klaus Teuber en is in vele talen beschikbaar. Een potje Kolonisten van Catan duurt gemiddeld zo’n 90 minuten.

Elke speler begint het spel met slechts twee dorpen en twee straten. Aan het begin van elke beurt wordt er met de dobbelstenen gerold om te bepalen welke landtegels grondstoffen produceren. De grondstoffen die beschikbaar zijn in het basisspel zijn: stenen, hout, wol, koren en erts. Je hebt deze grondstoffen in verschillende combinaties nodig om nieuwe wegen, dorpen of zelfs steden te bouwen.

Door het uitbouwen van jou beschaving verkrijg je overwinningspunten (een dorp is 1 punt een stad 2). De speler die uiteindelijk als eerste 10 overwinningspunten heeft wint het spel.

Catan onderdelen

Onderdelen

Eén van de onderbelichte onderwerpen over het Kolonisten van Catan basisspel is hoe goed het handboek met spelregels is. In hedendaagse spellen zie je dit meer maar als je bedenkt dat kolonisten van Catan al zo lang mee gaat is het echt bijzonder dat hier vroeger zoveel tijd aan besteed werd.

Het reglement is zeer uitgebreid, bevat afbeeldingen van hoge kwaliteit en is goed te volgen voor beginners. Dit zorgt ervoor dat het voor nieuwe spelers makkelijk is om te leren, wat natuurlijk altijd fijn is als je nieuwe vrienden enthousiast wil maken voor een nieuw bordspel.

Het bord zelf is een heel ander verhaal. Sommige mensen houden ervan, anderen haten het. Eerdere versies van het spel kwam zonder buitenrand wat er voor zorgde dat de grondtegels vaak verschoven. In de nieuwere uitgaven van het basisspel hebben ze hier gelukkig rekening mee gehouden en een buitenrand toegevoegd. Wat wel behouden is gebleven is dat je de grondtegels elk potje willekeurig neer kan leggen.

Dit maakt het zo dat Kolonisten van Catan een zeer hoge herspeelbaarheid heeft. De kwaliteit over het algemeen is echter zeer hoog, van de grondtegels en het bord zelf tot de dorpen en steden aan toe. In de eerdere edities was dit allemaal van echt hout gemaakt, echter tegenwoordig is het van plastic gemaakt maar heeft het wel veel meer detail gekregen! Overal is door Klaus Teuber veel aandacht aan besteed, al zijn we dat wel van hem gewend.

Kolinisten van catan speelbord

Het spelverloop

Aan het begin van het spel wordt het speelbord uitgelegd met de verschillende genummerde fiches daarop. Deze fiches zijn genummerd van 2 tot en met 12 waarvan alleen nummer 7 overgeslagen is. Het nummer op het fiche geeft aan wat er gegooid moet worden zodat de grondtegel grondstoffen oplevert.

Alle spelers plaatsen om de beurt een dorp op een drielandenpunt met daarop aansluitend een weg. Belangrijk om te onthouden is dat de tweede nederzetting die je plaats de grondstoffen oplevert van de aangrenzende tegels. Dit levert je dus gelijk wat grondstoffen op om het spel mee te beginnen! Elke rond verloopt als volgt:

Grondstoffen verkrijgen

Aan het begin van je beurt rol je met de 2 dobbelstenen om te zien welke landtegels grondstoffen op zullen leveren deze beurt. Elke speler die een dorp of stad aangrenzend heeft aan een landtegel met het gegooide nummer erop ontvangt daarvan grondstoffen.

Dorpen geven 1 grondstof per landtegel, steden 2. Als er 7 gegooid wordt komt de rover in het spel. Dit betekent dat alle spelers met meer dan 7 grondstoffen in hun hand hier de helft van moet afleggen. Daarna mag de speler die 7 gegooid heeft de struikrover verplaatsen naar een landtegel. Deze landtegel zal geen grondstoffen produceren zolang als de struikrover hierop blijft staan. Als laatste mag de speler die de struikrover verplaatst heeft een kaart trekken uit de hand van een andere speler die een nederzetting heeft aangrenzend aan de landtegel waarop zojuist de struikrover geplaatst is.

Ruilen of handelen

Als alle grondstoffen verzameld zijn mag de speler die aan de beurt is grondstoffen ruilen met andere spelers. Dit is een cruciaal onderdeel van het spel omdat grondstoffen maar in beperkte mate beschikbaar zijn op Catan. Vaak komt het er op neer dat je een overdaad aan 1 grondstof hebt en een tekort aan alle andere.

Ruilen kan je daarom helpen bij het verkrijgen van de juiste grondstoffen om toch de gewenste gebouwen te kunnen bouwen. Als andere spelers niet met je willen ruilen kan je altijd ook met de bank ruilen, dit is echter niet heel voordelig. De bank handelt alleen in een verhouding van 1 staat tot 4. Oftewel jij zal vier dezelfde grondstoffen moeten ruilen voor 1 andere grondstof.

Het is in het basisspel wel mogelijk dit te verlagen naar een verhouding van 1 staat tot 3, of 1 staat tot 2, door een dorp of stad te bouwen op speciale havens. Deze havens geven je de mogelijkheid de aangegeven grondstof (1 staat tot 2) of een willekeurige grondstof (1 staat tot 3) voordeliger met de bank te ruilen.

Bouwen

In deze fase van het spel kunnen spelers de verkregen grondstoffen gebruiken om wegen (of straten), dorpen en steden te bouwen. Ook hebben spelers de mogelijkheid om ontwikkelingskaarten te kopen. Dorpen kunnen worden gebouwd op een drielandenpunt als er minimaal 2 straten tussen de vorige nederzetting is gebouwd en er geen andere dorp of stad gebouwd is op 1 van de direct aangrenzende drielandenpunten (zie afbeelding hieronder).

Dorpen kunnen vervangen worden door steden, wat betekent dat ze nu twee overwinningspunten waard zijn en dubbele grondstoffen opleveren. De eerder genoemde overwinningskaarten hebben in het basisspel een beperkte functie, maar kunnen zeker goed van pas komen. Zo zijn sommige kaarten ridders die je de mogelijkheid bieden de struikrover te verplaatsen zonder 7 te hoeven gooien, en zijn andere ontwikkelingskaarten 1 punt waard.

Als dit eenmaal allemaal uitgevoerd is, is je beurt voorbij en kan je de dobbelstenen doorgeven aan de volgende speler. Zoals u merkt zijn de regels niet erg ingewikkeld maar zorgen deze toch voor veel interactie tussen de spelers. Dit zorgt er bij ons altijd voor dat het spel tot een van de favorieten behoord.

Mijn ervaring

Kolonisten van Catan is in 1995 uitgekomen, alleen toen was ik nog te jong om het te spelen. Volgens mij is het spel bij mijn ouders als eerst in de kast gekomen rond 2000. Ik herinner mij nog goed de tal van avonden die ik met vrienden in de zomer buiten tot laat dit spel heb zitten spelen. Het spel is zo toegankelijk dat het vanaf 8 of 10 jaar makkelijk gespeeld kan worden. Ik denk dat er geen vriend of familielid van mij is die dit spel nog nooit met mij gespeeld heeft.

Het basisspel biedt in mijn ogen een goede mix van zowel strategie als geluk. Dit maakt het spel toegankelijk voor alle niveau spelers. Als meer ervaren speler kan je de beste tactiek bedenken, jezelf op de beste locaties vestigen, maar alsnog verslagen worden door de dobbelsteen. Ik kan mij ook voorstellen dat dit voor sommige meer ervaren spelers als een minpunt gezien kan worden omdat je het gevoel heb dat je zou ‘moeten’ winnen omdat jouw tactiek beter was.

Echter is dat voor mij geen probleem. Als ik met meer ervaren vrienden bordspellen speel dan kiezen we een spel uit zoals het Game of Thrones bordspel waarbij geluk een veel minder grote rol speelt, of spelen we een co-op kaartspel (lees hier ons artikel met de 10 leukste co-op spellen). Maar Kolonisten van Catan maak het voor mij zo dat ik iedereen durf te vragen om een spelletje mee te spelen zonder het gevoel te hebben dat ervaren spelers een te groot voordeel hebben.

Echter wat ik het leukste vind aan dit spel is de sociale interactie. Dit vindt voornamelijk plaats in het ruil-aspect van het spel en maak het zo dat je anderen kan overbieden of er voor je zelf een goede deal kan weten uit te slaan. Ook dit is niet een zeer complex onderdeel van het Kolonisten van Catan basisspel, maar maakt het wel zo dat beginnende spelers hier meer ervaring mee krijgen.

Dit maakt het voor mij dat kolonisten van Catan ook echt een aanrader is als ‘beginners bordspel’ (lees hier ons artikel met 9 beste bordspellen voor beginners). Veel spelelementen in Catan zul je in veel andere bordspellen ook tegenkomen, alleen zelden zullen ze zo duidelijk uitgelegd zijn en zo simpel te implementeren zijn.

Conclusie

Na het lezen van bovenstaande recensie mag het hopelijk duidelijk zijn dat Kolonisten van Catan echt één van mijn favoriete bordspellen aller tijden is. De simpele implementatie van grondstof management, het ruilen met andere spelers en het bouwen van je eigen nederzetting maken het voor mij een simpel maar zeer vermakelijk spel.

Het aanpasbare bord zorgt er daarnaast voor dat elk potje Catan dat je speelt andere mogelijkheden biedt, zonder het onnodig complex te maken. Dit maakt het ook zo dat het spel eigenlijk oneindig herspeelbaar is. Daarnaast is de uitstekende balans tussen geluk en strategie een van de sterkste punten van dit spel, het maakt het voor zowel ervaren spelers als beginners leuk om mee te doen en ook nog eens kans te maken om te winnen!

Daarbij moet gezegd worden dat (met name het basisspel) door sommige bordspel fanaten nog al eens bestempeld wordt als een echt beginners spel, echter mag na deze recensie hopelijk duidelijk zijn dat ook de ervaren speler hier echt wel wat plezier te beleven heeft. Daarnaast biedt het spel tal van uitbreidingen die de complexiteit verhogen zodat zelfs als je toe bent aan meer uitdagen je niet ver hoeft te zoeken. Mocht u meer willen weten over de uitbreidingen lees dan onze post over de beste Kolonisten van Catan uitbreidingen.

Deze review is onderdeel van onze 123Bordspellen review serie.