Ga naar de inhoud

Wat is het verschil tussen Ticket to Ride USA en Europa?

  • 7 min read
  • door

Het is bijna een soort drieluik als mensen spreken over toegankelijke spellen: Carcassonne, Kolonisten van Catan, en Ticket to Ride. Ticket to Ride: Europa voegt een aantal nieuwe gameplay elementen toe om het originele Ticket to Ride spel verder uit te bouwen. Biedt het genoeg verandering om een aankoop te rechtvaardigen? 

Als u alleen opzoek bent naar een antwoord op de voorgaande vraag. Dan zeg ik ja. Benieuwd waarom? Lees de argumenten hieronder dan goed door!

Wat is anders aan Ticket to Ride Europa dan het origineel?

Laat ik beginnen met te zeggen dat als je niets weet over de originele Ticket to Ride, je eerst beter deze recensies kunt lezen voordat je verder gaat. Ik ga niet in op de gameplay, maar meer over wat Europa tot het spel maakt dat het is en wat precies de verschillen zijn met het origineel.

Ticket to ride bord

Wat is beter aan Ticket to Ride Europe?

  • Het is zeker Ticket to Ride. Het gevoel van het thema van het spel is met de nieuwe toevoegingen helemaal niet verloren gegaan.
  • Het nieuwe gebruik van de locomotiefkaarten is leuk (voor de veerboten). Het zet iemand aan het denken over hoe hij of zij de locomotieven een beetje beter inzet.
  • De treinstations staan je toe om meer doelkaarten te behalen
  • De tunnels voegen een beetje meer geluk toe aan het spel.

Wat is minder goed aan Ticket to Ride Europe?

  • Treinstations zijn goedkoop en gemakkelijk te plaatsen en hoewel ze aan het einde van het spel punten waard zijn, lijken ze net iets te gemakkelijk te gebruiken om een of twee bestemmingskaarten te behalen. Drie stations is simpelweg te veel.
  • Speelt niet zo fijn met 2 personen.

Het bord

Men moet er automatisch van uitgaan dat als er Europa in de titel staat, het bord een Europese weergave moet hebben en dat doet het dan ook. Je krijgt hetzelfde type spelbord van goede kwaliteit, maar dan is het nu Europa. Voor ons Europeanen des te makkelijker, tenminste voor mij. Mijn Europese topografie is net iets beter dan die van america, dus de bestemmingskaarten zijn makkelijker te onthouden.

Lees ook:  7 Beste economische bordspellen (Economic board games)

Bestemmingskaarten

In tegenstelling tot de eerste Ticket to Ride, zijn er 6 aparte lange bestemmingskaarten in tegenstelling tot het hebben van alle lange bestemmingskaarten in de hele stapel. Iedereen die speelt krijgt aan het begin van het spel een van die kaarten gedeeld. De rest gaat terug in de doos en kan niet worden getrokken in het spel zelf. Je hoeft de lange bestemmingskaart niet te houden als je deze niet wilt hebben, maar als iemand anders deze kaart wel houdt, moet je proberen om veel kortere routes te maken om de zelfde hoeveelheid punten te bemachtigen.

Een treinstation bouwen

Er waren drie acties die je in het originele Ticket to Ride kon doen: treinkaarten trekken, een route claimen, of bestemmingskaarten trekken. Er is nu een vierde optie, namelijk het bouwen van een treinstation. Iedereen krijgt aan het begin van het spel drie treinstations. Een treinstation biedt de eigenaar de mogelijkheid om één van de routes van een andere speler naar (of uit) die stad te gebruiken om hem/haar te helpen de steden met elkaar te verbinden op zijn of haar bestemmingstickets.

Je mag een station bouwen op een onbezette stad. De kosten om een treinstation neer te zetten zijn één treinkaart (elke kleur treinkaart is goed) voor het eerste station, twee treinkaarten van dezelfde kleur voor de tweede, en drie treinkaarten van dezelfde kleur voor de derde. Locomotieven werken nog steeds als jokerkaarten voor het bouwen.

Aan het eind van het spel is een ongebruikt treinstation 4 punten waard.

Waarom zou ik deze ooit bouwen?

  • In het originele Ticket to Ride staan slechts drie routes van en naar Miami. Wat als je Miami in moest en alle routes waren gevuld? Met het origineel kon je dat niet. Nu zou je technisch gezien een treinstation in Miami kunnen plaatsen, waardoor je één (en slechts één) van iemand anders spoor(en) zou mogen gebruiken om je naar de volgende stad te brengen waar je route samenkomt.
  • Het kan zijn dat je niet genoeg treinen hebt om een bestemmingskaart af te maken. Je zou een treinstation kunnen gebruiken om de route af te maken en zo je hoeft geen treinen te gebruiken.
Lees ook:  8 Snelle kaart- en bordspellen die je in minder dan 1 uur kunt spelen

Veerboten

Dit is de eerste van twee nieuwe typen routes in Europa. Veerboten verbinden gebieden over water. Dit zijn grijze routes met verschillende aantallen locomotieven erop.

Om deze routes te claimen moet een speler een locomotiefkaart spelen voor elk locomotievensymbool op de route en de gebruikelijke set kaarten van eenzelfde kleur voor de overgebleven velden. Extra locomotieven kunnen ook worden gebruikt.

Tunnels

Dit is de tweede van de nieuwe soorten routes in Europa. Deze routes hebben speciale markeringen en contouren rond de afzonderlijke delen van het spoor.

Tunnels zijn een gok omdat deze de lengte kosten die op het bord is aangegeven of tot drie maximaal meer. Wanneer een persoon ervoor kiest om een tunnel te claimen, legt de persoon de kaarten vast die hij/zij wil gebruiken om deze te claimen. Daarna draait de deler de bovenste drie kaarten van de dichte stapel om. Als er treinkaarten van de zelfde kleur als de betaalde treinkaarten of locomotieven op de drie omgedraaide kaarten verschijnen, moet de persoon die de route wil claimen hetzelfde aantal extra kaarten (of locomotieven) betalen om de route te claimen.

Voorbeeld: Als de route 4 rode kaarten is, leg je 4 rode kaarten vast die je wil gebruiken om de route te claimen. De deler draait dan de bovenste drie kaarten op de tafel om. Als hij/zij een rode kaart, een locomotief en een witte kaart omdraait, moet ik 2 rode kaarten, 1 rode kaart en 1 locomotief, of 2 locomotieven bovenop de 4 rode kaarten die ik al heb uitgespeeld betalen om dat traject alsnog te claimen. Was er in de drie omgedraaide kaart geen rode of locomotief aanwezig, dan had je niks extras hoeve te betalen.

Lees ook:  Beste space en ruimtevaart bordspellen - Ready for take-off?

Als iemand alleen locomotieven gebruikt om het traject te claimen, zullen alleen locomotieven die omgedraaid worden, ervoor zorgen dat de persoon een extra kaart moet leggen. Deze kaarten moeten ook locomotieven zijn.

Langere route

Er is één route die acht treinen lang is tussen steden en die 21 punten waard is. De langste routes in het origineel was zes treinen lang. Ook zijn er geen routes die vijf treinen lang zijn.

Dus is Europe de aanschaf waard?

Is er hier dus voldoende nieuw om de aankoop van Europa te rechtvaardigen als je het origineel al bezit? Ik denk van wel. Een compleet nieuw bord samen met een aantal nieuwe mogelijkheden in het spel houden het zeker fris en dwingen mensen om hun strategieën een beetje te veranderen tijdens het spelen. Je kunt de treinstations ook toevoegen aan het originele Ticket to Ride om het wat aan te passen.

Als je van Ticket to Ride houdt, is dit zeker een solide aankoop die niet teleurstelt. Is het een beter spel dan het origineel? Niet per se, en ik denk ook niet dat dat erg is. Het is anders genoeg dat het zich onderscheidt van het origineel.