Spelletjes onder 10 euro die het kopen meer dan waard zijn

Mamma Mia

Als je kijkt naar de spelletjes die beschikbaar zijn tot 10 euro heb je nog redelijk wat keus ook. Dat is mooi want dat betekent dat je niet duur hoeft uit te zijn om een nieuw spel in huis te halen. Toch is het in deze prijscategorie wel opletten geblazen, want er zitten ook redelijk wat spellen bij die simpelweg de moeite van het spelen niet waard zijn.

Leukste kaartspellen tot 10 euro

Daarom behandelen we op deze pagina 10 kaartspelletjes die je voor minder dan 10 euro kunt aanschaffen, maar waar wij zeker van weten dat je uren speelplezier zult hebben! Wil je net iets meer uitgeven? Bekijk dan de leukste kaartspellen tussen de 10 en 15 euro hier.

9. Uno

UNO
Foto door: grammatoncleric

Cijfer: 5,4
Aantal spelers: 2-10
Speelduur: 30 minuten
Leeftijd vanaf: 5+
Niveau: 1,12 / 5

Spelers racen om hun handen leeg te maken om zo de tegenspelers te verslaan met kaarten die nog in hun handen liggen en die punten scoren. Om de beurt proberen de spelers een kaart te spelen door de kleur, het nummer of het woord van de kaart te matchen met de bovenste kaart op de aflegstapel. Als ze niet in staat zijn om te spelen, trekken de spelers een kaart van de trekstapel, en als ze nog steeds niet in staat zijn om te spelen, passen ze hun beurt. Wilde en speciale kaarten geven een beetje meer spanning.

 

8. Monopoly Deal

Monopoly Deal

Cijfer: 6,3
Aantal spelers: 2-5
Speelduur: 15 minuten
Leeftijd vanaf: 8+
Niveau: 1,33 / 5

Het snelle, verslavende kaartspel waarbij je geluk kan veranderen bij het spelen van een kaart! Verzamel 3 complete eigendommen, maar pas op voor Incassanten, Gedwongen Aanbestedingen en de gevreesde Deal Breakers, die je fortuin op elk moment kunnen veranderen!

7. Mamma Mia

Mamma Mia

Cijfer:  6,5
Aantal spelers: 2-5
Speelduur: 30 minuten
Leeftijd vanaf: 8+
Niveau: 1,37 / 5

Ontwerper Uwe Rosenberg heeft het talent om nieuwe en inventieve kaartspellen te bedenken, en Mamma Mia! is een perfect voorbeeld van dit talent, met spelers die pizza-ingrediënten in een gecombineerd potje plaatsen, en vervolgens proberen hun pizza’s op tijd te laten bakken om gebruik te maken van de mogelijkheden die er in de keuken zijn.

Elke speler begint het spel met acht verschillende pizza-orders te vullen, met een van die orderkaarten in de hand; elke speler begint ook met een hand van ingrediëntenkaarten (met peperoni, paddestoel, ananas, groene peper of olijf). In een beurt legt een speler een of meer ingrediëntenkaarten van één soort in een gemeenschappelijke stapel, en voegt daar eventueel een pizzabestelkaart aan toe. Vervolgens vult hij zijn hand aan door zoveel mogelijk kaarten te trekken als hij gespeeld heeft van de gedeelde ingrediëntenstapel of van zijn eigen orderstapel.

Nadat de trekstapel is uitgeput, wordt de gedeelde stapel kaarten omgedraaid en gesorteerd op ingrediënten tot er een bestelling verschijnt. Als er voldoende ingrediëntenkaarten beschikbaar zijn om die volgorde te vullen, scoort de eigenaar deze; zo niet, dan kan de speler het verschil maken door kaarten uit zijn hand uit te spelen (en daarmee de bestelling te scoren) of door de kaart terug te geven aan de onderzijde van de orderstapel.

Zodra alle bestellingen zijn gewaardeerd of teruggegeven, schudt u de ingrediënten die in de pizza’s worden gebruikt en begint u aan een nieuwe ronde. Na drie volledige rondes wint de speler die de meeste opdrachten heeft uitgevoerd!

6. De Grote Dalmuti

De Grote Dalmuti begin hand

Cijfer: 6,6
Aantal spelers: 4-8
Speelduur: 60 minuten
Leeftijd vanaf: 8+
Niveau: 1,30 / 5

Een licht kaartspel waarbij de spelers status winnen door als eerste uit te gaan.

In het 80 kaarten kaartspel zitten kaarten van 12 tot 1, samen met twee narren. Elke kaart heeft een nummer, wat niet alleen de rang is, maar ook aangeeft hoeveel van die kaarten er in het kaartspel zitten. Met andere woorden, er zijn twaalf 12’s, elf 11’s, vier 4’s en een enkele kaart van 1. Hoe lager het getal, hoe beter de rang.

Het kaartspel wordt aan alle spelers uitgedeeld en het doel is om zo snel mogelijk van je kaarten af te komen. De hand begint met een persoon die een of meer kaarten speelt naar het midden van de tafel. De uitgespeelde kaarten moeten allemaal van dezelfde rang zijn (hoewel narren met elke andere kaart gespeeld kunnen worden als joker).

Elke speler moet nu op zijn beurt ofwel hetzelfde aantal kaarten van een betere rang spelen, ofwel passen. Het spel gaat verder rond de tafel totdat iedereen is gepasseerd; op dat moment worden de kaarten uitgespeeld en degene die de laatste set kaarten heeft uitgespeeld leidt de volgende ronde.

Nadat iedereen uit is gegaan, worden de spelers gerangschikt. Degene die bijvoorbeeld als eerste al zijn kaarten heeft weggegooid, wordt The Great Dalmuti. De spelers veranderen van zitplaats om de nieuwe hiërarchie weer te geven en beginnen aan een nieuwe ronde. De Grote Dalmuti wordt over het algemeen voor vele ronden gespeeld.

5. Saboteur

Saboteur

Cijfer: 6,6
Aantal spelers: 3-10
Speelduur: 30 minuten
Leeftijd vanaf: 8+
Niveau: 1,33 / 5

In saboteur nemen spelers de rol van dwergen op zich. Als mijnwerkers zijn ze in een mijn op jacht naar goud. Plotseling zwaait een bijl naar beneden en verbrijzelt de mijnlamp. De saboteur heeft toegeslagen. Maar welke van de spelers zijn saboteurs? Vind je het goud, of leiden de duivelse acties van de saboteurs hen er als eerste naartoe? Na drie ronden is de speler met het meeste goud de winnaar.

Met behulp van dwerg kaarten krijgen de spelers hun rol toebedeeld: mijnwerker of saboteur. De rollen worden geheim gehouden – ze worden pas aan het eind van de ronde onthuld.

4. De Kolonisten van Catan Het Snelle Kaartspel

catan het snelle kaartspel

Cijfer: 6,7
Aantal spelers: 2-4
Speelduur: 30 minuten
Leeftijd vanaf: 8+
Niveau: 1,67 / 5

Net als in het originele bordspel ‘De kolonisten van Catan’ moeten spelers in het snelle kaartspel hun grondstoffen beheren om nederzettingen, wegen, steden, stadsverbeteringen en ridders te bouwen, die allemaal overwinningspunten of speciale vaardigheden toekennen.

De controle over wegen en ridders kan tijdens het spel van eigenaar veranderen, dus ga er niet van uit dat wat van jou is, van jou blijft. Stadsverbeteringen zijn duur, maar ze leveren je extra overwinningspunten op en andere bonussen, dus streef ernaar om je steden uit te breiden! De eerste speler met tien overwinningspunten wint het spel.

3. Weerwolven van Wakkerdam

weerwolven van wakkerdam

Cijfer: 6,8 
Aantal spelers: 8-18
Speelduur: 30 minuten
Leeftijd vanaf: 10+
Niveau: 1,32 / 5

Weerwolven van Wakkerdam is een spel dat zich afspeelt in een klein dorp dat wordt geplaagd door weerwolven. Elke speler krijgt in het geheim een rol toebedeeld – weerwolf, gewone stadsbewoners, of een speciaal personage zoals de heks of de waarzegster. Er is ook een gespreksleider (of ‘god’) die de regie voert over de gang van zaken in het spel.

Het spel wisselt tussen dag- en nachtfasen. s’Nachts kiezen de Weerwolven stiekem een dorpeling om op te eten. Overdag wordt de gedode dorpeling onthuld en legt deze uit het spel. De overige dorpelingen (zowel de gewone als de speciale dorpelingen) stemmen dan op een speler waarvan ze vermoeden dat het een weerwolf is. De gekozen speler wordt “gelyncht”, onthult zijn/haar rol en ligt ook uit het spel.

2. Koehandel Master

Koehandel Master

Cijfer: 6,8
Aantal spelers: 2-6
Speelduur: 60 minuten
Leeftijd vanaf: 8+
Niveau: 1,85 / 5

Een herimplementatie van Koehandel!
Deze op zichzelf staande nieuwe versie voegt een aantal nieuwe regels en mogelijkheden toe; Speelbaar met 2-6 spelers ( origineel spel 3-5), Nieuw dier: De rat maakt dat spelers punten verliezen, Stamboomkaarten: Puntentoekenning van bonuspunten voor de corresponderende veestapel, Nieuwe veilingmechanismen (voor ratten- en stamboomkaarten).

Dit is geen uitbreiding, maar een uitgebreide versie van het originele spel, en biedt een stuk meer mogelijkheden als je het mij vraag. Waaronder de zeer welkome 2 speler variant!

1. Coloretto

coloretto bordspel voorkant doos

Cijfer: 7,0
Aantal spelers: 2-5
Speelduur: 30 minuten
Leeftijd vanaf: 6+
Niveau: 1,29 / 5

Het spel in Coloretto is eenvoudig: Of je trekt een kaart om te spelen naar een rij, of je neemt een rij kaarten om ze toe te voegen aan je verzameling. Een rij kan maximaal drie kaarten hebben, dus op een gegeven moment is iedereen gedwongen om een rij te nemen. Als alle rijen zijn geclaimd, beginnen de spelers aan een nieuwe ronde, waarbij ze opnieuw trekken of nemen.

Wat probeer je met deze kaarten te doen? Verzamel grote sets – maar alleen in drie kleuren, want elke kleur na de derde kost je punten. Jokers zijn zeer gewaardeerd omdat ze altijd overeenkomen met wat je wilt, en +2 kaarten geven je zekere punten, wat je een back-up plan geeft als alles in de soep loopt in termen van de kleuren die je verzamelt.

Bij sommige versies van Coloretto wordt een variant voor twee spelers meegeleverd, met als enige verschil dat er in de rijen slechts 1-3 kaarten mogen worden gelegd, afhankelijk van de icoontjes op de rijkaarten.

Sharing is caring!