Hoe speel je Take 5? Speluitleg & spelregels

  • 4 min read
take5

Take 5 is een spannend kaartspel. Een uitdagend denkspel voor de hele familie of voor je vrienden, waarin bluffen, slim tellen en uiteraard geluk sterk op de voorgrond staan. Take 5 kun je met 2 spelers tot en met 10 spelers spelen. De leeftijdscategorie is van 10 tot 99 jaar. De speeltijd van het spel Take 5 is ongeveer 45 minuten.

Take 5 is uitgegeven door 999 Games. De kaarten zien er vrolijk gekleurd uit en zitten in een kleine doos. Vind jij kaartspellen leuk? Dan raad ik jou aan om ook eens kijkje te nemen bij deze 5 leukste kaartspellen. Deze zijn ook klein verpakt, dus ideaal om mee op reis te nemen.

Doel van Take 5 – Vermijd de runderkoppen!

Het doel van Take 5 is dat je zo weinig mogelijk runderkoppen verzamelt, want de runderkoppen worden gezien als strafpunten. En elke runderkop die je op een kaart ziet, staat voor een strafpunt. Het krijgen van strafpunten is te voorkomen door met zo weinig mogelijk kaarten achter te blijven.

Dit kun je doen door zoveel mogelijk tactisch te spelen, je rekenskills te gebruiken en je tegenspelers meer kaarten te laten ontvangen. De runderkoppen kun je vinden op iedere kaart tussen de cijfers die je boven en onder op de kaarten ziet. Dus houd die goed in de gaten!

Bij welke kaarten krijg je de runderkoppen?

  • Bij vijftallen worden 2 runderkoppen afgebeeld.
  • Bij tientallen worden er 3 runderkoppen afgebeeld.
  • Bij dubbelde getallen zoals 11 of 33 worden er 5 runderkoppen afgebeeld.
  • Bij andere kaarten is er maar 1 runderkop afgebeeld.
  • De kaart met het grootste aantal runderkoppen is de kaart met het cijfer 55, waar 7 runderkoppen worden afgebeeld.

Take 5 spelregels – zo speel je Take 5

Dit kaartspel bevat 104 verschillenden kaarten met ieder zo zijn eigen waarde en strafpunten. De 104 kaarten worden verdeeld onder de spelers, iedere speler krijgt 10 kaarten. Van de overgebleven stapel kaarten worden 4 kaarten onder elkaar op tafel gelegd. De cijfers zijn de cijfers zichtbaar. De vier kaarten zijn de belangrijkste kaarten tijdens het hele spel, want daar worden de kaarten uit de hand langs gelegd.

Als het spel gaat beginnen, kiest iedere speler een kaart uit van de 10 kaarten die hij heeft gekregen. Als je een kaart hebt gekozen, leg je die afgedekt, zo dicht mogelijk bij jou neer voor je op de tafel. Als iedere speler een kaart voor zich heeft neergelegd, draait iedere speler zijn kaart tegelijk om, om zo te zien wat voor kaarten de ander heeft. Diegene die het laagste cijfer heeft op zijn kaart begint. En daarna volgt diegene die het op een na laagste cijfer heeft enzovoorts.

De kaart die je kiest, past altijd in de rij van de 4 kaarten. Belangrijkste punten waar je op moet letten zijn: dat de cijfervolgorde oplopend is en dat de kaart in de rij komt te liggen waar de waarde het dichtst bij de waarde is van een van de vier kaarten.

Stel je ziet de vier kaarten voor je liggen met cijfers van 25, 45, 33, 55. Je ziet de kaart van jezelf en de kaarten van de andere spelers met de cijfers 26, 35, 58 en 49. Degene met de kaart met het cijfer 26 mag beginnen. Deze kaart van 26 kan alleen worden gelegd achter nummer 25, omdat zij elkaar opvolgen en dicht bij elkaar liggen. De volgende speler die mag beginnen is met het cijfer 35, die zijn kaart in de rij van 33 kan leggen. En ga zo maar door. Dus de getrokken kaart wordt neergelegd bij het cijfer dat het dichtst bij staat.

Een nieuwe rij beginnen

Bij elke rij mogen maar 5 kaarten langs elkaar gelegd worden. Stel dat je een kaart hebt die persé in een rij moet liggen die al 5 kaarten heeft, dan moet je alle vijf de kaarten pakken (en de strafpunten) en naast je neerleggen op een stapeltje dat je niet meer mag gebruiken. De kaart die eigenlijk de zesde kaart zou zijn, vormt de beginkaart van de nieuwe rij.

Een andere Take 5 spelregel is dat als je een kaart hebt waarbij het cijfer te laag is, waardoor jouw kaart in geen enkele rij past, dan moet je een rij kiezen en daarvan alle kaarten pakken. Deze kaarten moet je ook op een stapeltje naast je neerleggen en niet meer gebruiken. De kaart die een te laag cijfer had, wordt de beginkaart van de nieuwe rij.

De winnaar van het spel

Het spel stopt wanneer alle kaarten zijn uitgespeeld. Dus als er geen 10 kaarten meer opnieuw kunnen worden uitgedeeld. Als dat zo is, pakt iedere speler zijn stapeltje dat naast hem of haar ligt en telt zijn strafpunten op. Degene met de minste runderkoppen heeft het spel gewonnen.

Sharing is caring!