Hoe speel je Codenames? Speluitleg & Spelregels

Codenames

Codenames

Codenames werd in 2016 uitgeroepen tot spel van het jaar. Het is een kaartspel dat je de kans geeft om in de rol te kruipen van een spion. Let wel op want je medespeler kruipt in de rol van een rivaliserende spion die er alles aan zal doen om jou in de geheime missie voor te zijn!

Codenames speluitleg

De Codenames speluitleg is gelukkig niet zo ingewikkeld. Je zal merken dat je er al snel vlot mee overweg zal kunnen. Maar hoe speel je Codenames nu eigenlijk? Hoe gaat dat in zijn werk?

1.De voorbereiding:

Codenames bestaat uit allerlei kaartjes die er in het begin wat moeilijk kunnen uitzien, maar eigenlijk zit het simpel in elkaar. Er zijn woordkaartjes die je op tafel moet leggen. De kaarten leg je in vijf rijen van vijf kaartjes. Vervolgens worden de rollen uitgedeeld. Het valt te zien met hoeveel spelers je bent, ben je met veel dan worden iedereen opgedeeld in 2 teams. Maar je kan het spel ook met 2 of 3 spelen. Er moet dus een blauw team gevormd worden, een rood team én een hoofd van de geheime dienst. Het hoofd van de geheime dienst kan de derde speler zijn, of één persoon van elk team.

Het hoofd van de geheime dienst houdt de gekleurde kaarten bij waar de posities opstaan van de spionnen (blauwe vakjes voor de woorden die de blauwe speler moeten raden en rode vakjes die het rode team moeten raden). Het is dus wel belangrijk dat deze kaart door geen enkel andere speler van elk team gezien kan worden. Zit nog niet te veel in met de gekleurde kaartjes, want die worden later in het spel gebruikt. Je kan ze natuurlijk al wel mooi in stapels leggen.

2. Het verloop van Codenames

Wanneer iedereen weet wat zijn rol is in het spel en de kaarten in de juiste volgorde op tafel liggen, is het tijd om het spel te spelen!

De baas van de geheime dienst geeft aan welke kleur er mag beginnen. Dat kan hij namelijk aflezen van zijn kaart die voor hem staat. Het is eerst de beurt aan het hoofd van de geheime dienst van de kleur die mag beginnen. Hij zal alle woorden die bij de kleur van zijn groep horen in zich op moeten nemen.

Wanneer er op de kaart van het hoofd van de geheime dienst van de blauwe kleur bijvoorbeeld wordt aangeduid dat de derde en de vijfde kaart allebei blauwe kaarten zijn. Zal hij een woord moeten bedenken die beide kaarten omvatten. Staat er op de derde plaats bijvoorbeeld kat en op de vijfde kaart bijvoorbeeld hond, dan kan het hoofd van de geheime dienst bijvoorbeeld dieren als koepelwoord geven. Het hoofd mag enkel één woord zeggen. Als hoofd is het je taak om met één woord zo veel mogelijk woorden voor je team duidelijk te maken, want nadien moeten de spionnen gokken welke woorden te maken hebben met het woord dat hij zojuist opgenoemd heeft.

Ook moet hij opletten dat hij geen overkoepelend woord gebruikt die ook woorden van het rode team of de huurmoordenaar kan inhouden. Want wanneer de blauwe groep juist raadt, mogen ze nog eens raden en zo verder tot ze verkeerd raden. En als ze verkeerd raden dan zijn er twee opties. Of je kiest een kleur van het andere team en je geeft je beurt door of je kiest voor de huurmoordenaar. En dat is het laatste wat je als hoofd van de geheime dienst wil hebben, want wanneer je team de huurmoordenaar heeft getrokken is het spel afgelopen en wordt het andere team sowieso de winnaar!

De gekleurde kaartjes komen op het woord dat aangeduid wordt. Ook dus wanneer een spion van het rode team een woord van het blauwe team raad. Op die manier is het gemakkelijker om te zien wie er aan de leiding zit!

codenames bord

Codenames spelregels

Wanneer je een spel speelt, is het ook handig om te weten waar je rekening mee moet houden. Gelukkig zijn er bij de Codenames spelregels, niet zo veel regels waar je rekening mee moet houden!

  • De aanwijzingen moeten gaan over de betekenis van de woorden
  • Gebruik geen woord die al op tafel ligt, of voor een deel op de tafel ligt
  • Je mag geen deel van het woord gebruiken in een ander woord: als visboer op de tafel ligt mag je bijvoorbeeld het woord vismarkt niet gebruiken
  • Ook cijfers mogen niet als ze met het woord (woorden) te maken hebben
  • Je mag enkel één woord gebruiken

Al deze regels moet je natuurlijk nemen met een korreltje zout. Wanneer een woord wel lijkt op een woord dat op de tafel ligt, maar er verder niks mee te maken heeft, dan kan dit wel. Wanneer Engeland bijvoorbeeld op tafel ligt en Kreta en je wilt deze aanduiden door het overkoepelend woord eiland te gebruiken dan kan dit toch gewoon? Om het spel zo goed mogelijk te laten verlopen is het misschien ook een goed idee om vooraf met je speelvrienden te bespreken hoe serieus jullie de regels gaan gebruiken. Zo kunnen er geen misverstanden ontstaan!

Codenames tips

Natuurlijk zijn er enkele tips te geven die het spellen wat makkelijker maken. Hieronder behandel ik mijn top tips die je kunt gebruiken om de tegenpartij te verslaan in je volgende potje!

  1. Leef je in in je teamgenoten. Bestaat je team vooral uit mannen of vrouwen, en wat is hun leeftijd? Geef hints die aansluiten bij deze demografie
  2. Als je woorden hebt die ook bij die van je tegenstander passen, laat deze dan over tot het laatste. De kans is groter dat zij een fout maken als deze langer op tafel liggen
  3. Herinner je jezelf er elke beurt van wie de huurmoordenaar is
  4. Bedenk welke hints je NIET krijgt. Heb je bijvoorbeeld een woord geraden door een hint, maar was een andere hint veel logischer geweest, bedenk dan waarom het hoofd van de geheime dienst die niet gegeven heeft
  5. Luister altijd goed mee bij de tegenpartij
  6. Als je achterstaat, loont het vaak om risico te nemen en voor de minder voor de hand liggende combinaties te gaan

Sharing is caring!