Ga naar de inhoud

Qwixx Recensie – Leuk en snel spel voor tussendoor!

• 5 min read
  • door

Aangezien de populariteit van dit type spel blijft toenemen, moeten spelers die op zoek zijn naar een snel en leuk spelletje om de tijd te vullen Qwixx eens proberen.  Het spel doet, zoals de meeste spellen in het genre, denken aan Yahtzee. Echter, in tegenstelling tot Yahtzee houdt Qwixx iedereen betrokken bij elke worp, waardoor het interactiever en leuker wordt. Het doet ook zijn naam eer aan en speelt lekker snel (ik zie tenminste in de naam Qwixx -> Quick -> snel).

Wij hebben ook een uitgebreid artikel geschreven over hoe je Qwixx precies speelt.

Qwixx review – leuk voor alle leeftijden

Qwixx is een ongelooflijk eenvoudig spel om te spelen en te leren, waardoor het een goede optie is voor alle leeftijden. Het doel van het spel is om eenvoudigweg zoveel mogelijk getallen op verschillende kleurenrijen, van links naar rechts, aan te kruisen voordat het spel eindigt. Dit doe je door combinaties (de som van) van twee dobbelstenen te gebruiken. Zodra het spel ten einde komt, worden de scores berekend op basis van het aantal vakjes dat in elke rij is afgekruist. Dit doe je door middel van een simpel optel en vermenigvuldig systeem dat op je speelkaartje staat afgebeeld. Geen verassingen hier dus.

De getallen op elke rij variëren van 2 tot 12 voor zowel rood en geel, en 12 tot 2 voor groen en blauw. Zoals reeds vermeld, moeten alle doorgekruiste nummers van links naar rechts zijn. Als een nummer eenmaal is afgekruist, kunt u niet meer teruggaan en een nummer links van het nummer kiezen. Een rij kan worden vergrendeld (afgesloten) nadat vijf nummers zijn aangekruist in de rij, en het nummer helemaal rechts (2 of 12) wordt gegooid in de corresponderende kleur (of met 2 witte dobbelstenen), en er voor wordt gekozen om de rij te sluiten. Eenmaal vergrendeld, wordt de kleur dobbelsteen van die rij uit het spel verwijderd, en het verwijderen van twee dobbelstenen is een van de twee manieren om het spel te beëindigen.

In tegenstelling tot Yahtzee waarbij elke speler in zijn eigen beurt met drie rollen wordt afgeschermd, gebruikt Qwixx één worp met twee doelen. De actieve speler gooit zes dobbelstenen, twee witte en vier gekleurde dobbelstenen. Witte dobbelstenen zijn neutraal, en hun som kan door iedereen rond de tafel gebruikt worden voor elke rij die ze kiezen (alle kleuren!).

De actieve speler kan ook kiezen voor de som van één gekleurde en één witte dobbelsteen, zodat de actieve speler maximaal twee getallen kan doorstrepen. De niet actieve spelers kunnen hier geen gebruik van maken, zij mogen dus alleen de som van beide witte dobbelstenen aan hun scoreblad toevoegen. Als de actieve speler geen van de beschikbare dobbelsteencombinaties kan gebruiken, dan krijgt deze een strafpunt. Wanneer een speler vier strafpunten heeft is het ook eindspel.

Omdat iedereen in potentie kan scoren bij elke worp, blijven alle spelers het hele spel betrokken. Hoewel de beslissingen eenvoudig zijn, wordt de willekeur van de dobbelstenen enigszins getemperd door de manier waarop de spelers beslissen om elke worp te gebruiken. Dit maakt van het spel een verslavende en snel tussendoortje.

Naast dat het spelers betrokken houdt, vind ik de spanning het leukst. Alles is voor iedereen bekend, maar je weet nooit wat de volgende worp wordt en wat jouw tegenstanders er mee besluiten te doen. Ik betrap me er wel eens op dat ik te veel de tegenstanders in de gaten probeer te houden waardoor ik zelf suboptimale keuzes maak. Let daar dus op! Mijn tip, probeer in het begin je getallen zoveel mogelijk over de verschillende rijen te spreiden. Zo hou je opties open voor later.

Als je vijf vakjes aankruist en de rij sluit, dan heb je 15 punten. Maar het loont ook om niet direct de rij te sluiten. De waarde van elk extra getal in een rij neemt namelijk exponentieel toe. Waardoor het heel aantrekkelijk is een rij niet te snel te sluiten en te gaan voor 6, 7 of nog meer kruisjes in één rij. Alleen of je tegenstander dit toelaat is maar de vraag, zij kunnen natuurlijk ook de rij sluiten als ze minimaal 5 vakjes aangekruist hebben!

Een extra bonus van het afsluiten van een rij is nog dat dit ook als 1 ‘vakje’ telt. Een rij sluiten geeft je dus eigenlijk 2 kruisjes in één beurt.

Qwixx is voor 2 tot 5 spelers, en dit is één van die spellen die met alle aantallen ook echt goed speelt. Het maakt niet uit of je het samen of met 5 man speelt. Het werkt, en is leuk! Daarnaast is de doos van Qwixx zo klein dat je deze makkelijk overal mee naartoe kunt nemen. Bij mij zit Qwixx vaan gewoon in mijn rugtas als wij ergens heen gaan.

Qwixx is een leuk en snel spel voor tussendoor

Om deze Qwixx review af te sluiten hoef ik niet veel meer te zeggen. Qwixx is een leuk en snel spel dat je makkelijk overal mee naartoe kunt nemen. De kleine doos maakt het een ideaal spel voor op reis en met een aanschafprijs van rond de 10 euro kan je het niet laten gebeuren deze topper aan je voorbij te laten gaan. Zorg dat deze in je kast ligt, je weet nooit wanneer je hem nodig gaat hebben!