Hoe speel je Qwixx? – Speluitleg & spelregels

qwixx dobbelspel beste bordspel onder 15 euro

qwixx dobbelspel beste bordspel onder 15 euro

Qwixx is een dobbelspel met vier gekleurde en twee witte dobbelstenen. Het spel, ontworpen voor twee tot vijf spelers, is een wedstrijd om de hoogste score te behalen en tegelijkertijd delen van het scorepad af te sluiten. Omdat de Qwixx-regels eenvoudig zijn, is dit een gezinsvriendelijk spel ontworpen voor spelers vanaf acht jaar.

Daarnaast staat Qwixx ook op de lijst met beste bordspellen onder 15 euro en de leukste dobbelspellen ter wereld. Bekijk deze lijsten dus voor meer leuke spelletjes zoals Qwixx, of lees onze uitgebreide recensie.

Qwixx spelregels

De fundamentele regel in Qwixx is dat getallen in elk van de vier gekleurde rijen van links naar rechts moeten worden weggestreept. Ze hoeven niet achter elkaar/aansluiten te worden doorgestreept, maar als je eenmaal een nummer in de rij hebt gekozen om door te strepen, kun je niet teruggaan en de nummers eerder in deze rij aankruisen. Het kan nuttig zijn om dit aan te wijzen door een horizontale lijn te trekken door de overgeslagen vlakken op je scorekaart. Oftewel als je eenmaal besluit een nummer/vlakje uit de rij over te slaan, dan is deze voorgoed uit het spel.

Rol met de dobbelstenen om te bepalen wie er als mag dobbelen.

Qwixx speluitleg

Hieronder lopen we in het kort door een potje Qwixx heen zodat het voor u duidelijk is hoe het verloop van het spel er uit ziet.

Witte dobbelstenen

Het spel begint met de actieve speler die alle zes de dobbelstenen gooit. De actieve speler kondigt dan het totaal van de twee witte dobbelstenen aan. Alle spelers mogen dat getal dan uit één van de gekleurde rijen op hun scoreblad doorstrepen. Spelers hoeven een getal niet door te strepen als ze dat niet willen.

Gekleurde dobbelstenen

De speler die aan de beurt is, telt dan de som van één witte dobbelsteen en één van de gekleurde dobbelstenen bij elkaar op. De actieve speler (alleen) mag dat getal doorstrepen op de bijbehorende kleurenrij op zijn scoreblad. De actieve speler mag er ook voor kiezen om dit getal niet door te strepen.

Samenvattend

Als het jouw beurt is kan (maar hoeft niet!) je maximaal 2 getallen aankruisen (één keer door middel van de twee witte dobbelstenen, één keer door middel van één witte en één gekleurde dobbelsteen). Spelers die niet aan de beurt zijn kunnen maximaal 1 vakje doorstrepen door de score van de witte dobbelstenen bij elkaar op te tellen. In welke rij je deze aankruist, maakt niet uit.

Als de speler die aan de beurt is na beide handelingen niet minstens één getal heeft aangekruist, dan kruist hij een “X” aan op een strafvakje, wat zijn score aan het eind van het spel zal verminderen.

Het spel gaat op deze manier verder voor alle spelers.

Een rij blokkeren

Als een speler een rij wil afsluiten door het meest rechter nummer door te strepen, moet hij eerst minstens vijf nummers in die rij hebben en een getal dobbelen dat overeenkomt met het nummer dat het verst rechts staat. De speler schrapt ook het slot op die rij door, die later in de ronde meetelt bij zijn score. Zodra de rij is vergrendeld, kunnen de spelers niet langer de nummers van die rij tijdens het spel doorstrepen. Verwijder de dobbelsteen die overeenkomt met de kleur van de gesloten rij uit het spel!

Het spel beëindigen

Volgens de Qwixx-regels eindigt het spel wanneer een speler zijn vierde strafvakje op zijn notatieformulier aanvinkt of wanneer twee van de dobbelstenen uit het spel worden verwijderd (twee rijen/kleuren zijn vergrendeld). Onder de vier gekleurde rijen op het notatieformulier staat een tabel die het aantal punten per “kruisje (X)” op elke rij aangeeft. Tel het aantal kruisjes in de rij bij elkaar op en schrijf het overeenkomstige aantal in de lege ruimte op het scoreblok. Onthoud dat de kruisjes op de het slotje meetellen voor je totaal. Herhaal dit proces voor alle vier de rijen.

Tot slot, trek vijf punten per strafpunt af van de totale score. De speler met de hoogste score wint de ronde.

Qwixx tips

Om Qwixx te winnen is het belangrijk zowel je eigen scoreblok als dat van je tegenstanders in de gaten te houden. Zoals hierboven beschreven kunnen tegenspelers een rij ‘afsluiten’ waardoor je daarna in de rij geen punten meer kunt scoren. Als je het gevoel hebt dat iemand van plan is een rij te sluiten, is het wellicht slimmer om dit zelf te doen, zo haal je namelijk één extra vinkje in die rij (door middel van het slotje).

Als je niet aan de beurt bent hoef je geen vakje af te vinken. Alleen als je dit te vaak doet, ga je op den duur te veel achter lopen op de andere spelers. Ik tel meestal het verschil in kruisjes tussen de speler met de meest en de speler met de minste. Als ik meer dan 3 achter loop dan kies ik vaker voor suboptimale scores omdat anders de achterstand te groot wordt.

Als Qwixx je bevalt is het de moeite één van de vele uitbreidingen eens te proberen. Ik raad zelf Qwixx Mixx en Qwixx Big Points aan.

Sharing is caring!