Hoe speel je Mastermind? Speluitleg & spelregels

  • 4 min read
Mastermind

Mastermind is een spel dat door Clipper in 1971 is uitgebracht. Mastermind werd in 1974 al uitgeroepen tot Spel van het jaar in Groot-Brittannië. In ons land werd het spel tot Spel van het jaar verkozen in 1975. Het spel werd bedacht door een Israëlische postmeester, genaamd Mordecai Meirowitz.

Mastermind is een klassiek spel dat draait om logisch nadenken en een goed werkgeheugen. Het spel wordt gespeeld door twee spelers waarbij de ene de kleurencode van de tegenspeler probeert te raden. Het spel is leuk om te spelen voor jong en oud. Benieuwd welke spellen nog meer goed zijn om de hersenen jong te houden? Bekijk dan deze spellen voor senioren.

Mastermind speluitleg – Kun jij de code kraken?

De eerste speler bedenkt een kleurencode. Speler 1 mag vier pionnen kiezen, er zijn 6 verschillende kleuren om uit te kiezen. De vier pionnen hoeven niet elk een andere kleur te hebben. De vier pionnen plaatst speler 1 in een afgeschermd stukje op het bord. De tegenspeler heeft vervolgens de taak de verzonnen code te raden. Dit doet de speler door elke keer vier verschillende pionnen te plaatsen een rij.

Wanneer speler 2 zijn pionnen op de eerste rij heeft gelegd, dan moet speler 1 aangeven hoe ver de speler er naast zit of juist hoe dichtbij hij is van het raden van de juiste code. Dit doet de code maker door de resultaten weer te geven met de sleutelpinnen. Met de zwarte/ rode pinnen wordt er aangegeven welke van de kleuren op de juiste plaats zijn en dus goed zijn geraden.

Met de witte sleutelpinnen wordt er aangegeven welke kleuren wel in de code voorkomen, maar door de tegenspeler niet op de juiste plek zijn geplaatst. Doormiddel van deze informatie en logisch nadenken kan de tegenspeler dan weer de code proberen te kraken, door opnieuw vier pionnen neer te leggen waarvan hij denkt dat dit de code is. De pionnen worden nu dan wel op de tweede rij gelegd.

Ook deze keer moet de speler die de code heeft bedacht met sleutelpinnen aangeven hoe ver de speler ernaast ligt. Zodra de speler die de code bedacht heeft vier zwarte of rode pinnen neerzet, houdt dit in dat de tegenspeler de code heeft gekraakt. Het spel vraagt dan nu dat de spelers wisselen van rol.

De speler die de code heeft gekraakt, wordt nu de speler die de code bedenkt. En de speler die code eerst bedacht heeft, moet nu op slimme wijze de nieuwe code van zijn tegenspeler weten te kraken. De winnaar van het spel is de speler die het minst aantal beurten nodig had om de code te raden.

Is de stand hierin gelijk? Hebben beide spelers evenveel beurten gehad om de code te raden of hebben geen van de spelers de code geraden dan kunnen er weer 2 rondes gespeeld worden om te bepalen wie het spel gewonnen heeft.

De Mastermind spelregels zijn erg simpel en daardoor makkelijk te begrijpen. Het spel is ook goed ontworpen. Het afgedekte stukje is goed bedekt waardoor de tegenspeler niet makkelijk kan meekijken wat voor code er verzonnen wordt. De gekleurde pionnen blijven ook goed op het bord zitten. Let er wel goed op dat je er niet hard tegenaan komt, anders vallen de gekleurde pionnen er toch uit. Dit spel heeft makkelijke spelregels, maar goed opletten en logisch nadenken is toch een vereiste.

Mastermind tip – Hoe kraak je snel de code?

Er zijn om het spel makkelijker te kunnen winnen bepaalde strategieën die je kan uitvoeren. Zo kun je in de eerste poging om de code te kraken alleen pionnen neerzetten van dezelfde kleur. Nu moet de andere speler met pinnen laten zien wat correct is of wat niet helemaal juist is. Nu weet jij hoeveel pionnen correct waren.

Je zet in de volgende rij precies het aantal pionnen neer in de kleur als dat de tegenspeler jou heeft meegeven dat deze deel uitmaken van de code. Nu voeg je nog andere pionnen toe van 1 kleur. Zo kom je er sneller achter wat niet correct is en houdt je het raden eigenlijk op een minimum. De winnaar is nou eenmaal de speler die het minste aantal beurten nodig heeft om het spel te raden.

*omslag foto door Macinbond

Sharing is caring!