Ga naar de inhoud

7 Wonders Duel Recensie – Een verhaal van 2 steden

• 8 min read
  • door

7 Wonders (het origineel) is een uitstekend spel en staat bij veel fanatieke spelers in de top 10 beste spellen aller tijden. Is de 2 speler variant net zo goed? Lees hieronder mijn review van 7 Wonders duel en beslis zelf!

Introductie

Wat is 7 Wonders duel precies? 7 Wonders Duel is een spel voor twee spelers waarbij de spelers om de beurt kaarten opmaken vanuit een structuur. De eerste ronde is een piramide, de volgende ronde een omgekeerde piramide, enz. Echter, het opstellen van kaarten betekent ook het onthullen van verborgen kaarten die je tegenstander veel voordeel kunnen opleveren.

Dit is een zeer vereenvoudigde uitleg, maar de spelers proberen in wezen hun eigen beschaving op te bouwen en tegelijkertijd vier wereldwonderen op te bouwen die speciale mogelijkheden bieden. Als niemand het spel rechtstreeks wint door militaire of wetenschappelijke superioriteit, is de winnaar degene die aan het eind van het spel de meeste overwinningspunten heeft verzameld.

Onderdelen van het spel

Veel onderdelen, met name de kaarten zijn wat klein, zeker als je tegenover elkaar speelt. Leuk is wel dat er niks geheim is en dat je dus niet per se tegenover elkaar hoeft te zitten, maar ook naast elkaar kunt spelen.

Het spel bestaat voornamelijk uit kleine kaartjes, maar er zijn nog een paar andere fiches of figuren en een bord – genoeg verschillende artikelen om de prijs te rechtvaardigen, de productiekwaliteit is simpelweg top. De prijs is gelijk aan die van de meeste andere spellen voor twee spelers met dezelfde doosgrootte en complexiteit. Al met al ben ik erg blij met het aantal onderdelen en de kwaliteit hiervan.

7 wonders duel recensie
Beginnende stad, 2 wonder kaarten, enkele gebouwen en geld fiches.

In de speeldoos vind je het volgende:

• 1 speelbord
  • 66 tijdperkkaarten
  • 7 gildekaarten
  • 12 wonderkaarten
  • 4 militaire fiches
  • 10 vooruitgangsfiches
  • 1 pion
  • 31 muntstukken
  • 1 scoreboekje
  • 1 helpblad
  • Spelregels

Thema

De onderdelen van het spelen dragen bij aan het thema. Je speelt als twee rivaliserende steden uit de oudheid. De Romeins uitziende munten dragen hier zeker aan bij, net als het artwork op de verschillende kaarten (zoals gebouwen en wonderen). Deze artwork is overigens uitstekend, helaas is het alleen op de gebouwen kaarten wat klein (de hele gebouwkaart is klein). Op de wonderkaarten zie je dit een stuk beter.

Als je naar het groter geheel kijkt, heeft 7 Wonders altijd een wat zwak thema gehad, hoewel de gebouwkaarten en namen en de bijbehorende speciale krachten het wel wat aanscherpen. Ook geeft het spel je wel echt het idee dat je een beschaving aan het opbouwen bent. De 3 tijdperken voelen echter niet heel verschillend. 7 Wonders: Duel is grotendeels hetzelfde, al dan niet op een iets kleinere schaal.

7 wonders duel review
4 wonderkaarten met prachtige illustraties

Hoe toegankelijk is 7 Wonders Duel?

Voor nieuwe spelers is er een flink boek met regels om te leren, deze zijn wat overweldigend. Hoewel het spel als je eenmaal speelt redelijk simpel verloopt. Tot je een symbool op een kaart tegenkomt welke je nog niet eerder gezien hebt (en daar zijn er redelijk wat van), dan ben je zo 2-3 minuten kwijt om uit te zoeken wat deze kaart nu precies doet. Er zit ook een ‘hulpblad’ bij het spel geleverd, maar deze is niet altijd even duidelijk als het boek met spelregels (en soms is het juist op het hulpblad beter verwoord waardoor je nu wel snapt wat je niet direct begreep uit de handleiding).

7 Wonders Duel is misschien een stukje makkelijker op te pakken dan de originele 7 Wonders, omdat je bovenaan de piramide een aantal kaarten al kunt zien waardoor je vooruit kunt plannen (zelf als je het nog niet eerder gespeeld hebt), in plaats van geen idee te hebben wat er verderop in het spel gebeurt en welke middelen je aan het begin moet kiezen. En omdat er maar één persoon tegen je speelt, verandert de stand van het spel niet zo veel van de ene op de andere beurt; je kijkt meestal naar dezelfde kaarten. Over het algemeen gezien is het gemakkelijk om te spelen als je 7 Wonders kent; zo niet, dan lijkt het niet al te complex om te leren.

Wel wil ik hier een voetnoot bij plaatsen. Als je niet heel ervaren bent in bordspellen dan kan de leercurve wat groter zijn. Heb je echter al enkele complexere bordspellen gespeeld (of pak je dingen makkelijk op), dan voorzie ik hier geen enkel probleem.

Diepgang

Zonder twijfel, 7 Wonders Duel zal je kritisch denkvermogen op de proef stellen. Er zijn drie manieren waarop een speler het spel kan winnen. Eén aanpak is een militaire strategie: elke keer dat je een militaire kaart bemachtigt, ga je met je conflictpand naar de hoofdstad van je tegenstander. Als je eenmaal in de hoofdstad van je tegenstander bent aangekomen, win je onmiddellijk het spel.

Een andere methode is het bereiken van wetenschappelijke overheersing: Als je de zes verschillende wetenschappelijke symbolen verzamelt, win je ook. Als er geen militaire of wetenschappelijke overheersing wordt bereikt, dan wordt er een burgeroverwinning verklaard. In dat geval wint de speler die aan het eind van tijdperk III de meeste punten heeft, het spel.

Dit klinkt wat makkelijk, maar biedt uiteindelijk veel diepgang. Het spel kan aan het begin wat traag op gang komen doordat de keuzes die te maken zijn nog beperkt zijn (er zijn bijv. maar 2 opties om uit te kiezen, en je hebt nog geen voordelen opgebouwd). Echter als je eenmaal in tijdperk 2 en 3 aankomt, dan kan dit snel veranderen.

Ga je voor meer grondstoffen, meer geld, militaire of wetenschappelijke vooruitgang, of ga je voor de uiteindelijke overwinning door middel van de meeste overwinningspunten. Dan heb je ook nog de keus om een kaart voor jezelf te kopen, of één weg te kapen voor de neus van je tegenstander. En welke kaarten komen er vrij nadat jij deze hebt gekocht? Genoeg dus voor de ervaren spelen om zelfs zijn hersenen te laten kraken.

Progressie bord met verschillende paden, inclusief open en verborgen kaarten (tijdperk I)

Wat maakt spel het zo goed?

Hieronder behandel ik enkele onderdelen die 7 Wonders Duel voor mijn leuk maken.

Een goede strategie is de moeite waard. Het is gemakkelijk om afgeleid te worden door een verleidelijke kaart die je tegenstander onthult. Het is ook gemakkelijk om te veel defensie te spelen en jezelf uiteindelijk te schaden. Echter, in elk spel moet je bereid zijn om je strategie in een oogwenk aan te passen.

Er is verrassend veel diepgang. Ik heb nog nooit een 30 minuten durend spel gespeeld dat meer diepgang in de spelwereld heeft. Het is eenvoudig genoeg om te leren, maar diep genoeg dat je minder ervaren spelers kunt overtreffen, zelfs met een grondige uitleg en hulp tijdens het spel. Let hier dus op: speel met spelers die ongeveer evenveel ervaring hebben, anders voelt het snel als oneerlijk.

Het heeft een uitstekende herspeelbaarheid. Elk spel voelt anders aan. Soms maak je aan het begin van het spel een geweldige run op grondstoffen of krijg je een speciale power-up die het spel compleet anders maakt. Andere keren maakt je tegenstander een run op militaire of wetenschappelijke overheersing waardoor je hard in de verdediging moet, of anders totaal weerloos wordt. Vooral als je de uitbreiding toevoegt, is elk spel uniek.

Het artwork en het ontwerp zijn fantastisch. Als je van de oudheid houdt dan biedt dit spel genoeg om je over te verwonderen.

Voor wie is het niet?

Omdat 7 Wonders duel een 2-persoons spel is wat redelijk wat diepgang bied en strategie beloond, is het spel niet aan te raden aan stelletjes die graag samen een spel spelen, maar waarvan één van de twee veel meer ervaring in bordspellen in het algemeen of in 7 Wonders (Duel) heeft. Daarnaast zou ik het ook niet met jonge kinderen spelen. Deze onevenwichtigheid in ervaring en kennis zal het spel niet ten goede komen. Een coöperatief bordspel is dan misschien beter op zijn plaats.

Einde van het spel

Conclusie

Als je van 7 Wonders houdt en het niet erg vindt dat er conflicten zijn in je tweespelerspelletjes, dan zal je 7 Wonders Duel geweldig vinden. Nog nooit van 7 Wonders gehoord, maar houd je van wat uitdaging en speel je graag 1 tegen 1, ook dan is het een topper voor jou. Daarnaast is het meestal voor rond de 25 euro te krijgen, zeker de moeite waard dus!

Ook kan ik echt de Pantheon uitbreiding aanraden. Deze lost wat kleine issues op die nog af en toe in het basisspel opduiken.