Hoe speel je Ticket to Ride? Speluitleg & spelregels

  • 5 min read

Je vraagt je misschien af: hoe speel je Ticket to Ride? Om je te helpen met het begrijpen van de Ticket to Ride spelregels, geef ik je hier een beknopte speluitleg. Zo kan jij gemakkelijk en snel beginnen met dit heerlijke spel.

De opzet

Leg het speelbord op tafel en laat elke speler (twee tot vijf) een kleur kiezen. Als alle spelers een kleur hebben gekozen zet je de speler fiches aan de rand van het bord op de nul.

Elke speler krijgt tevens alle treinen en stations van zijn of haar kleur. De kaarten onderverdeeld in twee groepen, de groep ‘treinkaarten en locomotieven’ en de groep ‘routekaarten’ leg je naast het bord.

Van de route kaarten geef je elke speler een lange route en twee korte routes. Van de treinkaarten en locomotieven leg je vervolgens vijf kaarten open naast de stapel.

Elke speler krijgt naast de drie ‘routekaarten’ ook vier ‘treinkaarten’. Er is ook een speciale kaart: de European Express. De eerste speler welke negentien aan elkaar verbonden treinen op het bord zet krijgt de kaart welke goed is voor tien punten.

Ticket to ride bord

Het spel, de speler is aan zet

Zodra een speler begint, heeft hij of zij vier opties:

  • Optie een: trek twee ‘trein en locomotief’ kaarten. Dit mag van zowel de open liggende kaarten als de gesloten kaarten. Pak je een open locomotief, dan mag je enkel deze kaart pakken. Pak je een gesloten locomotief, dan mag je nog een kaart pakken. Pak je eerst een open wagon en daarna een open locomotief dan mag dit nietn
  • Optie twee: een route bezetten. Tussen steden op het bord bevinden zich gekleurde routes. Heb je genoeg treinkaarten van deze kleur (locomotief is joker en goed voor elke kleur) dan kan je deze inleveren en jouw treinen op de route zetten. Grijze routes zijn kleurloos, elke kleur treinkaart kan gebruikt worden
  • Optie drie: extra bestemmingen pakken. Pak drie routekaarten en kies er een uit of eventueel houd ze allemaal. Let op dat als je aan het einde van het spel routekaarten overhoud deze als minpunten tellen op je score
  • Optie vier: bouw een station. Je kan ervoor kiezen een station te bouwen. Door het plaatsen van een station op een stad, kan je gebruik maken van aanliggende routes van tegenstanders om zo jouw verbinding af te maken. Ga hier zuinig mee om, je hebt immers maar drie stations. Op deze manier voorkom je dat je de route die je voor ogen hebt om moet leggen via andere steden doordat een speler in een stuk van de verbinding al een route heeft liggen (of net neerlegt om jou te blokeren). Het eerste station kost een treinkaart, het tweede twee en het derde drie treinkaarten

Tunnels en Veerboten

Een tunnel heeft op het bord een dikke zwarte rand en een brug een locomotief afbeelding. Om een tunnel te bouwen moet je drie trein kaarten pakken. Trek je een kaart in de kleur van de tunnel dan maakt deze de tunnel langer. Heb je bijvoorbeeld een groene tunnel van twee op het bord en je trekt een groene treinkaart of locomotief, dan moet je drie treinkaarten gebruiken om de tunnel te mogen bouwen.

Voor veerboten geld dat je een locomotief moet gebruiken aangevuld met treinkaarten om deze te kunnen bouwen. Sommige veerboten kunnen bestaan uit enkel locomotieven en dan moet je dus enkel locomotieven gebruiken om de route te leggen.

Punten telling

Elke route geeft een bepaald aantal punten, dit staat onderaan op de routekaart. Heb je een route af, dan krijg je die punten. Op dat moment verplaatst jouw fiche zich het aantal punten omhoog op het bord. Leg je een verbinding welke geen gehele route is dan krijg je punten voor de lengte (telling staat afgebeeld op het bord). Een korte verbinding geeft relatief weinig punten en een lange geeft veel punten.

Leg je een verbinding dan gaat je fiche omhoog met het aantal punten wat je voor de verbinding krijgt.

Eind ronde

Het spel loopt ten einde als een speler nog maar twee treinstukken heeft. Gebeurt dit, dan krijgt iedere speler nog een beurt voordat het spel stopt. Als iedereen zijn of haar laatste beurt gespeeld heeft kijk je naar de routekaarten van de spelers.

Is de route af, dan tel je de punten bij deze speler erbij. Is de route niet af dan trek je de punten van het totaal aan punten van de speler af. Is dit bij iedereen gedaan dan is degenen met de meeste punten de winnaar van het spel.

Sharing is caring!