Hoe speel je Backgammon? Speluitleg & spelregels

  • 4 minuten leestijd
Backgammon

Het spel wordt gespeeld door twee spelers, met elk vijftien schijven van zijn eigen kleur. Elke speler heeft ook zijn eigen paar dobbelstenen en dobbelbeker.

Een verdubbelingskubus met de nummers 2, 4, 8, 16, 32, 64 wordt gebruikt om de inzet van de ronde bij te houden.

Het bord bestaat uit 24 lange driehoeken die punten of pitten worden genoemd. De driehoeken wisselen van kleur af en zijn onderverdeeld in vier kwadranten van elk zes driehoeken. De vier kwadranten zijn het thuisbord en het buitenbord van de speler, en het thuisbord en het buitenbord van de tegenstander.

De thuisborden en buitenborden worden gescheiden door een scheidingswand in het midden, de balk genoemd.

Backgammon spelregels

Om het spel te starten, gooit elke speler een dobbelsteen; de speler met het hoogste aantal beweegt eerst met beide getallen. De spelers wisselen elkaar af en gooien aan het begin van elke beurt twee dobbelstenen. De dobbelstenen moeten altijd samen worden gegooid en plat op de rechterkant van het speelbord landen.

Bewegen

  • De dobbelsteenworp bepaalt hoeveel punten de spelers schijf moet verplaatsen. De schijf gaat altijd vooruit en volgt het hoefijzervormige pad naar het thuisbord van de speler.
  • Een punt dat niet wordt ingenomen door twee of meer tegenspelers, is een open punt. Bij het verplaatsen van een schijf mag deze alleen op een open punt landen.
  • De twee dobbelstenen vormen twee afzonderlijke bewegingen. Als een speler bijvoorbeeld een 6 en een 4 gooit, mag hij een schijf 6 velden naar een open punt verplaatsen en een andere schijf 4 velden naar een open punt.
  • De speler kan er ook voor kiezen om dezelfde schijf twee keer te verplaatsen, zolang elke zet op een open punt staat.
    Als een dubbel wordt gegooid, worden de nummers op de dobbelstenen tweemaal gespeeld. Als een speler bijvoorbeeld twee vijven gooit, mag hij zijn schijven vijf punten verplaatsen, vier keer in elke combinatie die op open punten landt.

Slaan

Een open punt met één tegenspeler is een “blot”. Wanneer een schijf naar een blot wordt verplaatst, wordt de blot geslagen en de tegenspeler die is geraakt op de balk geplaatst.

Als een speler één of meer stenen op de balk heeft, moet hij deze eerst opnieuw op het thuisbord van de tegenstander plaatsen. Een schijf komt binnen door twee dobbelstenen te gooien en deze naar het corresponderende punt van een van de nummers op het thuisbord van de tegenstander te verplaatsen.

Als de schijven op de balk niet in een open punt kunnen komen, verliest de speler zijn beurt en blijven de schijven op de balk. Een speler kan geen ander stuk verplaatsen totdat al zijn schijven van de lat zijn. Als een speler in staat is om enkele maar niet al zijn schijven van de balk in te voeren, is zijn beurt afgelopen. Als de schijven van een speler van de balk zijn verplaatst, moet elk ongebruikt nummer worden gespeeld.

Bear off

Als alle schijven van een speler op zijn thuisbord staan, kan hij beginnen met ze wegleggen. Dit wordt gedaan door een getal te rollen dat overeenkomt met een punt waarop een schijf staat.

Als geen enkele schijf weggelegd kan worden met de gerolde nummers, moet de speler een zet maken met een schijf vanaf een hoger punt.

Als er geen schijven zijn op punten met een hoger aantal, dan speelt de speler af met een schijf vanaf het volgende hoogste punt.

Verdubbelen

Een verdubbelingsdobbelsteen wordt gebruikt om de inzet op elk moment in het spel te verhogen. Aan het begin van het spel wordt de verdubbelingsdobbelsteen met 64 naar boven op de balk geplaatst. Voordat de speler aan de beurt is, mag die speler voorstellen om de huidige inzet te verdubbelen. De tegenstander neemt de verdubbelde inzet, of dropt en verliest de wedstrijd en de huidige inzet.

Gammon en Backgammon

Wie aan het einde van het spel al zijn vijftien schijven heeft verwijderd terwijl de tegenstander ten minste één schijf heeft afgelegd, wint die persoon de huidige inzet. Als de tegenstander geen schijven heeft afgelegd, verliest de tegenstander een gammon en verliest hij het dubbele van de huidige inzet.

Als de tegenstander geen schijven heeft gedragen en nog steeds een of meer schijven op de lat heeft, verliest de tegenstander een backgammon en verliest hij driemaal de huidige inzet.

Sharing is caring!