Hoe speel je Great Western Trail? Speluitleg & spelregels

  • 4 minuten leestijd
Great Western Trail

In Great Western Trail kruip je in de huid van een rancher, en je gaat jouw kudde koeien opdrijven van Texas naar Kansas City voor uiteindelijk de meeste punten.

Dit speelt zich meerdere keren af, je gaat opnieuw de kudde bijeenrapen, steeds waardevollere kuddes samenstellen, en onderweg kom je langs allerlei bijzondere plekken die nog wel eens van pas kunnen komen.

Net als bij veel andere spellen draait het erom wie uiteindelijk de meeste punten bij elkaar weet te sprokkelen, de speler die dat voor elkaar krijgt wint het spel.

Daar moet je echter wel een hoop voor doen, vandaag kijken wij naar de Great Western Trail spelregels!

Hoe wordt het spel gespeeld?

Op het speelbord wordt begonnen door middel van het plaatsen van de neutrale gebouwen voordat het spel van start gaat.

Er staat een letter afgebeeld die overeenkomt met de tegel. Daarnaast worden met de tegels met nummer 1, 2 en 3 geschud en op de juiste plaats neergelegd. Er wordt 1 tegel opengelegd met het nummer 1, 2 met nummer 2, 3 met nummer 3.

Elke speler plaatst een trein in het station. Er worden 7 tegels opengedraaid met nummer 1, deze worden geplaatst bij diverse tegels. Uit de 2 stapel worden tegels met nummer 2 getrokken totdat de tabel met witte vakjes zo vol is als moet, afhankelijk van hoe veel spelers er zijn wordt er een fiche geplaatst tot waar de beginvoorraad zal lopen.

Elke speler krijgt een tableau en plaatst de markers op de plaatsen die hiervoor gereserveerd zijn. Iedere speler krijgt een startopdracht.

De spelers gaan met hun cowboys over het bord. De bedoeling is om de kudde te verkopen aan de steden voor de meeste punten, de spelers gaan heen en weer over het spoor.

Verplaatsen

Elke speler doorloopt 3 fases. De eerste is het verplaatsen. Een speler kijkt naar het spelertableau, een speler begint met een verplaatsingsmogelijkheid van 3.

Gedurende het spel kunnen er bepaalde stenen worden weggewerkt zodat de verplaatsingsmogelijkheid omhoog gaat. Je mag zelf kiezen waar je gaat beginnen wanneer het spel start.

Je moet minimaal een vakje lopen, met een maximum van in dit geval 3. Elke tegel die een speler tegenkomt is een stapje. In het begin zul je dus sneller over het bord heen wandelen dan in een latere fase, in het begin liggen er namelijk niet heel veel tegels op het speelbord.

Wanneer je op een tegeltje komt waar een handje op afgebeeld staat dat is een stophand, dit betekent dat je eerst moet stoppen, dan een bedrag betalen afhankelijk van de hoeveelheid spelers, met twee spelers is dat altijd 2. Het geld wordt bij neutrale tegels aan de bank betaald, bij tegels van andere spelers heb je een betalingsverplichting richting de medespelers. Eigen tegels tellen qua betaling uiteraard niet mee.

Daarna mag weer verder worden gegaan met de beurt, wanneer een speler te weinig geld heeft dan wordt betaald wat er betaald kan worden, wanneer en speler geen geld heeft dan kan de speler gewoon doorlopen.

Actie fase

De tweede fase is de acties. Acties worden uitgevoerd afhankelijk van de plek waar een speler op is geëindigd.

Er kunnen bijvoorbeeld koeien uit de bank worden gekocht met verschillende waardes, wanneer de speler op een tegel komt die hier de mogelijkheid voor geeft. De markt kan door het gebruik van cowboys door de spelers worden aangevuld.

Wanneer een speler nog een cowboy over heeft dan kan hij worden gebruikt om 2 nieuwe kaarten in de markt te leggen. Ook kunnen er figuurtjes uit de markt worden gekocht.

Er kan ook worden gebouwd, uit de collectie kunnen gebouwen worden gekozen. Hier zitten uiteraard prijzen aan verbonden. Ook zijn er beperkingen afhankelijk van hoe veel je al in het spel bereikt hebt. Deze staan op de tegels afgebeeld.

De laatste fase

De derde fase is de alternatieve fase, je kunt de beurt beëindigen. Afhankelijk van waar dit is kun je wel of geen acties meer uitvoeren.

Wanneer men aankomt in Kansas city dan kunnen er 5 stapje worden gedaan. Hierbij kunnen nieuwe figuurtjes in de markttabel worden gelegd.

Wanneer het aanbod zo is dat er een figuurtje op het fiche terechtkomt, dan wordt deze een slag naar onder verplaatst. Wanneer het fiche helemaal onderaan is en van het bord af gaat, dan is dat de laatste ronde. De speler die op dat moment aan de beurt is maakt zijn beurt af, en alle andere spelers krijgen nog een extra beurt.

Wanneer in de stad bovenaan een kudde verkocht is voor de punten, dan wordt de cowboy teruggezet aan het begin van de route en begint de cowboy zijn avontuur opnieuw.

Wanneer de laatste ronde voorbij is worden de punten bij elkaar opgeteld, de speler met de meeste punten is de winnaar.

Sharing is caring!