Hoe speel je Istanbul? Speluitleg & Spelregels

  • 4 minuten leestijd

Istanbul speluitleg

Istanbul is een handelsspel waarbij je zo snel mogelijk aan 5 robijnen probeert te komen. Dit doe je door handel te drijven, goederen te verplaatsen en tactisch te spelen.

Maar hoe speel je Istanbul? In deze post leggen wij uit hoe jij jezelf kunt kronen tot de beste handelaar van Istanbul.

Istanbul spelregels

Spelbord

Voordat je van start kan gaan met het spel, moet je eerst de 16 locatiekaarten in een vierkant van 4 bij 4 op tafel leggen. Samen vormen deze locatiekaarten het spelbord.

Moskeetegels, robijnen en pakjes

Sorteer nu de moskeetegels op kleur en verdeel deze in 4 stapels. Sorteer elke stapel op het aantal handelswaarsymbolen. Als je dit hebt gedaan hebt leg je deze stapels op de twee moskeeën. En legt iedere speler 1 robijn op elke moskee.

Leg daarna per speler allemaal 1 robijn en 3 handkaruitbreidingen op de wagenmaker. Ook leg je robijnen bij de juwelier en het paleis van de sultan. Als je robijnen legt op het paleis van de sultan, begin je rechtsboven en ga je door het met neerleggen van robijnen tot dat je bij het vakje komt dat aangeeft hoeveel spelers er meedoen. En je raad het al, ook hier leg je nog een robijn neer.

Overige handelingen

  • Leg de pakjes in de bovenste rij bij het postkantoor.
  • Schud de vijf donkere markttegels en leg deze in een open stapel op de grote markt, doe hetzelfde voor de witte markttegels en plaats deze op de kleine markt.
  • Je bepaald de start locatie voor de gouverneur en smokkelaar door voor elk speelfiguur te dobbelen, plaats het figuur dan op de locatie met hetzelfde nummer als je geworpen hebt.
  • Schud de bonuskaarten en leg deze gedekt neer naast het bord.
  • Nu kiest iedere speler 1 kleur en ontvangt iedereen een handkar en hun spelers hulp.
  • Leg de vier handelswaarblokjes op de grijze velden van de handkar.
  • Plaats je familie lid op het politiebureau en stapel 4 assistenten op en leg je handelaar boven op je assistenten. Leg de stapel daarna bij de fontein. De 5e assistent leg je naast het bord.

Start van het spel

Kies een speler die het spel zal gaan starten. Deze speler krijgt 2 lira en een startspelerkaart. Alle spelers hierna krijgen steeds 1 lira meer dan hun voorganger. Speler 2 krijgt er dus 3. Als de lira verdeeld zijn over de spelers, pakt ieder 1 bonuskaart van de stapel. De startspeler begint dus het spel, hierna zijn de andere spelers kloksgewijs aan de beurt.

Verplaatsen

Verplaats de handelaar en de assistenten onder hem naar 1 of maximaal 2 locaties. Hierbij mag je alleen horizontaal over het bord bewegen. Ook moet jouw handelaar op een andere locatie eindigen dan waar hij begonnen is. Zodra je terecht komt op een locatie kunnen er 2 dingen gebeuren:

Assistent niet aanwezig

Als je op een locatie komt waar nog geen assistent is, dan zet je een assistent neer op deze locatie. Bij de volgende beurt moet je deze dan daar laten staan. Wil je geen assistent achterlaten? Dat mag, maar dan is je beurt direct voorbij.

Assistent aanwezig

Als je op een locatie komt waar al een assistent van jouw is, kun je deze weer toevoegen aan je stapel.

Ontmoetingen met andere handelaren

Staat er al één of meerdere handelaren, dan moet je iedere handelaar 2 lira betalen. Kan of wil je niet betalen, dan is je beurt direct voorbij.

Actie

Kom je op een locatie en heb je minimaal 1 assistent bij je? Dan kun je de actie uitvoeren die aangegeven staat op de locatie. Alleen bij de fontein kun je geen actie uitvoeren.

Andere ontmoetingen

Tijdens het spel kun je familieleden van tegenstanders, de gouverneur en de smokkelaar tegenkomen.

  • Familieleden: Staat er na dat je een actie hebt gedaan nog familieleden van andere spelers op jouw locatie? Dan moet je deze arresteren en ontvang je of een bonuskaart of 3 lira.
  • De gouverneur: Tegen betaling van 2 lira of een bonuskaart, mag je 1 bonuskaart van de stapel pakken.
  • De smokkelaar: Voor 1 handelswaar of 2 lira, mag je 1 handelswaar naar keuze pakken.

Nadat je gebruik hebt gemaakt van de smokkelaar en of gouverneur, moet je gooien om een nieuwe locatie toe te wijzen aan het spelfiguur.

Winnaar

Als een speler 5 robijnen heeft stopt het spel automatisch. De ronde wordt nog wel uitgespeeld. Als dit is gebeurd kunnen alle spelers bonuskaarten spelen die geld of handelswaren opleveren.

Bij een gelijke stand wordt via deze volgorde gekeken wie er gewonnen heeft:

  • Meeste geld
  • Meeste handelswaren op de kar
  • Meeste bonuskaarten in de hand.

Sharing is caring!