Hoe speel je Santorini? Speluitleg & Spelregels

  • 4 minuten leestijd

Santorini is een indrukwekkend bordspel dat oorspronkelijk werd uitgebracht in 2004, als een abstract strategisch bordspel voor 2-4 spelers. Het is ontworpen door Gordon Hamilton en in 2016 opnieuw gepubliceerd via Kickstarter door Roxley Games.

Santorini is geïnspireerd door de architectuur van dorpjes aan de klif op het eiland Santorini in Griekenland, in feite is het spel ontworpen voor twee spelers, waarbij elke speler om de beurt op een raster een stad bouwt door bouwstenen tot drie niveaus hoog te plaatsen. De eerste speler die een van zijn twee personages naar het derde niveau van de stad verplaatst, wint het spel.

Santorini speluitleg

In het spel houdt elke speelbeurt in dat je een van je twee stukken elke beurt over een 5-bij-5 raster verplaatst en vervolgens een tegel naast het verplaatste stuk plaatst, wat leidt tot het opbouwen van die plek op het bord. Bij volgende beurten mogen stukken naar een van deze opgebouwde tegels worden verplaatst, maar slechts één niveau tegelijk. Stukken kunnen echter met een willekeurig aantal niveaus naar beneden worden verplaatst.

Om een ​​plekje te bemachtigen en te voorkomen dat andere spelers voor de rest van het spel naar die spot gaan, moet een speler een speciale koepeltegel op een gebouw met drie verdiepingen plaatsen.

In principe is de voorwaarde om te winnen een van je stukken op het derde niveau te krijgen, aan de andere kant kan er ook een winnaar zijn als zijn tegenstander niet in staat is om een ​​zet te doen.

Hoe speel je Santorini

Opstelling

  • Plaats het speelbord bovenop het voetstuk van de klif en leg het in het midden van de tafel.
  • De spelers kiezen dan een kleur en nemen beide pionnen / bouwers van hun gekozen kleur.
  • De jongste speler begint het spel. Ze zullen hun twee bouwers op twee lege velden op het speelbord plaatsen. De andere speler (s) plaatsen dan om de beurt hun stukken op het bord.

Santorini heeft zowel het basis- als het geavanceerde niveau, het is echter aan te raden om het basisspel te spelen en er als beginner goed mee vertrouwd te raken, waarna je door kunt gaan naar het gevorderde niveau.

Santorini spelregels

Het basisspel spelen

Elk van de spelers begint zijn beurt door een van hun bouwers te kiezen en moet dan twee verplichte acties uitvoeren en het spel doorgeven aan de volgende speler.

Beweging

De eerste speler begint zijn beurt door een van zijn bouwers te verplaatsen; een bouwer kan naar een van de acht aangrenzende velden op het bord worden verplaatst.

Er zijn maar twee regels met beweging; Ten eerste kan een bouwer niet worden verplaatst naar een ruimte die al bezet is door een andere bouwer of een koepel, ten tweede kunnen bouwers slechts één niveau omhoog gaan als ze verplaatsen.

Ze kunnen bijvoorbeeld van het maaiveld naar een eerste niveau of van een eerste niveau naar een tweede niveau gaan. Bouwers kunnen tijdens het verplaatsen een willekeurig aantal niveaus naar beneden springen.

Bouwen

Nadat een speler zijn bouwer heeft verplaatst, moet hij bouwen. De speler voegt dan het volgende niveau of een koepel toe aan een van de acht aangrenzende velden van de bouwer die werd verplaatst. De ruimte waarop ze bouwen kan niet worden ingenomen door een andere bouwer. U kunt op elk niveau bouwen, zelfs als het hoger is dan de huidige positie van de bouwer.

Telkens wanneer u bouwstenen plaatst, moet u het niveaustuk gebruiken dat overeenkomt met het niveau dat u aan het bouwen bent.

Als het derde niveau volledig gebouwd is, kan een speler een koepel bovenop de toren plaatsen. Nadat de koepel over de toren is geplaatst, is de toren compleet en kan geen enkele bouwer de ruimte betreden voor de rest van het spel.

Het spel winnen

In Santorini hebben we twee manieren om te winnen. Als een speler eerst een van zijn bouwers naar het derde niveau van een toren verplaatst, wint de speler automatisch het spel.

De tweede manier om te winnen is door de eliminatiemethode, dit gebeurt wanneer spelers uit het spel worden geëlimineerd als gevolg van hun onvermogen om tijdens hun beurt zowel de zet als de opbouwactie uit te voeren.

Sharing is caring!