Hoe speel je Caverna? Speluitleg & spelregels

  • 4 minuten leestijd

Caverna is een tof en tactisch tweepersoonsspel, geschikt voor spelers vanaf 10 jaar. De Caverna spelregels lijken ingewikkeld, maar zijn toch eenvoudiger dan ze op het eerste zicht lijken. Probeer de juiste strategie te vinden zodat je steeds weer zal winnen!

Doel van het spel

In een lege grot probeer je een luxe onderkomen voor je dwergenstam te creëren. Dit doe je door zoveel mogelijk mooie en waardevolle kamers in je grot te bouwen. Is jouw grot aan het einde van het spel meer waard dan die van je buurman, dan win je het spel!

Voorbereiding

Het algemene speelbord leg je open op tafel. Elke speler legt ook zijn eigen grot voor zich neer.

Het spel bestaat verder uit 12 actietegels en 24 kamertegels. Op de eerste vier ongenummerde velden van het speelbord plaats je 4 actietegels met een dwerg op de achterkant. De overige actietegels leg je op de aangegeven velden van het speelbord.

De 6 lichtgrijze kamertegels leg je vervolgens open naast het speelbord. De overige donkergrijze kamers verdeel je willekeurig en gedekt over de lege velden van beide grotten.

De goederenfiches leg je naast het speelbord. Elke speler neemt één goederenfiche van elke soort en legt deze op het eerste veld van het goederenspoor in zijn grot. Het goederenspoor geeft aan hoeveel goederen je van elke soort hebt. Je mag maximum 9 goederen van elke soort hebben, met uitzondering van goud. Een speler kan tot 19 goudfiches bezitten.

Tenslotte leg je de extra grottegel, de muren en de actiefiches ook naast het spelbord.

Speluitleg

Het spel bestaat uit 8 rondes, waarbij elke ronde uit 3 verschillende fases bestaat.

  1. Nieuwe actie
    Tijdens elke ronde wordt de meeste linkse actietegel omgedraaid, te beginnen met de tegel die naast de open starttegels ligt.
  2. Actiefase
    Je kiest 1 open actietegel en voert de bijbehorende opdrachten uit. Vervolgens leg je de actietegel voor je neer en is je tegenspeler aan de beurt. Let op voor de renovatie-tegel. Enkel de speler met het meeste goud in zijn bezit kan deze tegel kiezen.
  3. Einde
    Het nummer dat op het veld van de laatst omgedraaide actietegel staat, geeft aan hoeveel acties elke speler tijdens een ronde uitvoeren kan. Na elke ronde worden alle actietegels weer op het veld geplaatst.

Acties

Op de meeste actietegels vind je meerdere opdrachten terug. Zijn de acties door een dunne gele lijn van elkaar gescheiden, dan mag je alle of een deel van de acties in willekeurige volgorde uitvoeren.

Zijn de opdrachten door een lange schuine streep gescheiden, dan moet je één van beide (of geen enkele) actie kiezen.

  • Goederen ontvangen
    Ontvang je goederen of geef je ze uit, dan moet je telkens de bijbehorende goederenfiche op het spoor verplaatsen.
  • Goederen omruilen
    Tijdens deze actie ruil je de goederen links van de pijl in voor de goederen aan de rechterkant van de pijl.
  • Muren bouwen
    Je neemt een muur uit de voorraad en plaatst deze op één van de aangegeven plekken in je grot. Zijn er geen muren op voorraad, dan vervalt deze actie.
  • Muren afbreken
    Je mag een muur verwijderen om verschillende goederen te ontvangen. De muur wordt dan weer in de algemene voorraad geplaatst.
  • Grot uithollen
    Is een grot bereikbaar, dan mag je deze uithollen. Je draait de kamertegel om en legt deze in het centrale aanbod. Deze kamer kan vanaf dit moment door beide spelers aangekocht worden.
  • Grot inrichten
    Een grot inrichten betekent dat je een kamertegel koopt en deze in je grot plaatst. Let wel steeds op de aangegeven bouwvoorwaarden. Zo zijn er kamers die aan verschillende muren moeten grenzen. Bovendien moet je steeds meer oranje dan blauwe kamers hebben. De eerste speler die zijn hele grot met open kamertegels vult, ontvangt de extra uitgeholde grottegel. Deze kan ook ingericht worden.
  • Kamer activeren
    Bepaalde actietegels activeren één of meer oranje kamers, waardoor je de bijbehorende opdrachten mag uitvoeren. Met de actiefiches duid je aan hoeveel kamers je al gebruikt hebt. Een blauwe kamer wordt geactiveerd als de afgebeelde situatie zich voordoet.
  • Goederen bijvullen
    Verschuif de afgebeelde goederenfiches naar het aangegeven aantal. Voer de actie niet uit als je goederen verliest.
  • Op elk moment van het spel mag je onbeperkt vlas, emmer en goud tegen voedsel inruilen.

Einde van het spel

Na acht rondes telt elke speler de punten van zijn kamers en zijn hoeveelheid goud bij elkaar op. De speler met de meeste punten wint het spel.

Sharing is caring!