Hoe speel je Mysterium? Speluitleg & Spelregels

  • 4 minuten leestijd

In Mysterium staat – hoe kan het ook anders? – mysterie centraal.

Mr. Macdowell heeft een huis gekocht in Schotland en merkt meteen dat er een vreemde entiteit rondhangt. Hij nodigt mediums uit op de avond van Halloween en samen proberen ze contact te maken met de geest die er dwaalt.

Ze komen erachter dat de geest van de vorige eigenaar is, een moord die nooit is opgelost. Samen met de overledene proberen de mediums te achterhalen wie er achter de moord zat, in welke ruimte en met welk moordwapen door de aanwijzingen die ze in dromen te zien krijgen. Ze hebben hiervoor 7 uur de tijd.

Hoe speel je Mysterium?

Het spel kan gespeeld worden van 2 tot 7 spelers, waarvan 1 speler altijd de geest is. Een standaard spel duurt ongeveer 45 minuten en kan vanaf de leeftijd van 10 jaar gespeeld worden.

Er zijn verschillende moeilijkheidsgraden die het aantal kaarten bepaalt waaruit je kan kiezen. Hierover dadelijk meer.

Door de setup van het spel moet je ook de opstelling van je tafel zo kiezen, dat de geest niet direct naast de andere spelers komt te zitten, om zijn kaarten geheim te houden.

De setup

De geest zit apart van de andere spelers en heeft een kartonnen bord voor zich, waar hij de juiste aanwijzingen in zal steken. De andere spelers kiezen een personage (kleur) en nemen de personagekaart en de vier aanduidingsfiches.

Centraal worden drie “verdiepingen” geplaatst, waarbij de verdachte moordenaars onderaan worden geplaatst (het aantal wordt bepaald door de moeilijkheidsgraad), de mogelijke “crimes scenes” op de tweede verdieping en de moordwapens op de bovenste verdieping.

Daarboven komt het liftpaneel, die vooral op het einde van het spel belangrijk is. Apart van deze setup komen ook de klok (om de 7 rondes aan te duiden), de zandloper, en de kristallen bollen in de kleuren van de aanwezige personages op tafel.

Mysterium speluitleg

De mediums moeten dus samenwerken met de geest, die niet mag spreken. Hij mag enkel door middel van visioenen op droomkaarten communiceren.

Hij stelt eerst een setje samen van een verdachte, een locatie en een wapen die hij toewijst aan een medium door ze in de bijbehorende zakjes te steken op zijn rechtopstaand bord. Zo doet hij dat voor elk aanwezig medium.

Dan probeert hij elke ronde 1-7 droomkaarten te geven en zo elk medium te sturen naar zijn of haar potentiële verdachte, die op de laagste verdieping op de tafel liggen.

Als iedereen zijn droomkaarten heeft gekregen, wordt onthuld of hun gok juist was. Als dit het geval is, mogen de mediums een verdieping hoger raden naar de plek waar de moord is gepleegd. De tweede ronde (tweede uur op de klok) begint en de geest deelt weer zijn droomkaarten uit om de mediums dichter bij zijn moordenaar te brengen.

Als iedereen zijn persoon, locatie en wapen heeft geraden, gaat de finaleronde in. Hierin kiest de geest de beste combinatie die reeds op tafel ligt om de echte dader mee aan te duiden, aan de hand van de droomkaarten die hij dan in zijn hand heeft (nog steeds 7). Hij kiest er eentje voor de dader, eentje voor de locatie en eentje voor het moordwapen.

Tijdens de verdenkingen van de mediums, mogen de andere spelers ook beslissen of ze deze verdenking terecht vinden of niet, door een aanwijzingsfiche met een vinkje of een kruisje er aan toe te wijzen. Als de verdenking correct was, gaat het pijltje met hun respectievelijke kleur op de liftwijzer bovenaan het spelbord een vakje naar boven.

Als de wijzer minder dan 5 aangeeft, mag de corresponderende speler slecht door middel van 1 kaart een finale verdenking doen. Staat de wijzer op 5 en 6, dan mag hij twee kaarten gebruiken om zijn verdenking te doen. Vanaf dat de wijzer op 7 of hoger staat, mag het medium alle 3 de kaarten gebruiken.

De geest legt een kristallen bol met het nummer van de juiste combinatie omgedraaid bij de liftwijzers, die de mediums na hun verdenkingen kunnen omdraaien om de uiteindelijke schuldige aan te duiden.

Als meer dan de helft van de mediums de juiste verdenking hebben gemaakt, is het spel collectief gewonnen.

Makkelijk te vergeten Mysterium spelregels

  • Als een verdenking niet juist was, krijgt dat medium de volgende ronde een nieuwe kans om dit te raden.
  • Na elke verdenking mogen de andere mediums hun aanwijzingsfiches gebruiken om te zeggen of de verdenking volgens hen juist is.
  • De spelers hebben 2 minuten de tijd om hun verdenkingsfiche te plaatsen, dat is de tijd die de zandloper nodig heeft om leeg te lopen elke ronde nadat alle droomkaarten zijn gegeven.
  • Je wint samen of verliest samen. De mediums mogen elkaar dus wel helpen bij hun verdenkingen.

 

Sharing is caring!