Hoe speel je 7 Wonders Duel? Speluitleg & Spelregels

  • 5 minuten leestijd

In 7 Wonders Duel speelt elke speler als de leider van een beschaving met als doel gebouwen en wonderen te bouwen gedurende drie tijdperken. Voor elk tijdperk is er een stapel kaarten die voor die ronde bestemd is en vertegenwoordigd een gebouw.

In elke ronde krijgt iedere speler de kans om ongeveer tien kaarten te spelen waarmee munten worden gewonnen, zijn of haar leger wordt versterkt en om wetenschappelijke ontdekkingen te doen. Dit zorgt er allemaal voor dat je jouw stad kunt ontwikkelen.

Het spel kan gewonnen worden door op één van deze manieren te overheersen. Militaire en wetenschappelijke overheersingen kunnen op ieder moment plaatsvinden waardoor het speel direct eindigt. Lees meer over de win-condities verderop op deze pagina.

Is er aan het einde van het derde tijdperk nog geen winnaar dan tellen alle spelers hun punten op en wint de speler die op dat moment de meeste punten verzameld heeft.

Spelregels

Het spel bestaat uit verschillende componenten waaronder de wonderkaarten, het speelbord, militaire fiches, vooruitgang fiches, een conflict pion en muntstukken.

De wonder kaart vertegenwoordigd wonderen welke gebouwd moet worden. Op de kaart wordt de naam vertoond, de kosten voor het bouwen en welk effect het wonder heeft wanneer dit bereikt wordt.

Militaire fiches tonen de voordelen die een stad heeft als deze een tegenstander met militaire macht kan verslaan.

Vooruitgang fiches vertegenwoordigen de effecten die je kunt bereiken door identieke paren van wetenschappelijke symbolen te verzamelen.

De positie van de conflict pion laat op het speelbord het militaire voordeel zien van de ene stad over de andere.

Met de muntstukken kan betaald worden voor de bouw van wonderen en kunnen er hulpbronnen worden gekocht. Overgebleven muntstukken geven aan het einde van het spel overwinningspunten.

Het speelbord wordt tussen twee spelers gelegd en is verdeeld in zones en posities. De uiterste positie aan elke kant van het bord is de hoofdstad van de speler aan die zijde. In het midden wordt de conflict pion geplaatst en bovenaan het speelbord vijf willekeurige vooruitgang fiches.

Onder de posities bevinden zich 6 zones waar de militaire fiches geplaatst kunnen worden wanneer het spel vordert.

Hoe speel je 7 Wonders Duel.

Om het spel te beginnen worden eerst de vooruitgang fiches willekeurig op hun plek op het bord gelegd, de conflict pion in de middelste positie geplaatst en de vier militaire fiches op hun plek onderaan het bord gelegd. Iedere speler krijgt zeven muntstukken.

Nu begint de selectiefase van de wonderen, schud de twaalf wonderen en leg er vier open op tafel. De eerste speler kiest een wonder, vervolgens kiest de tweede speler er twee en gaat het overgebleven wonder naar de eerste speler. Herhaal dit nog een keer zodat iedere speler vier wonderen heeft.

Tijdens het spel zal je gebouwen en wonderen bouwen om vooruitgang te boeken. Het bouwen van gebouwen kan naast munten ook hulpbronnen kosten zoals hout, steen, klei of papyrus. Het bouwen van wonderen kost geen muntstukken, maar alleen hulpbronnen. Hulpbronnen kunnen worden verkregen door gebouwen te bouwen die deze produceren of door deze te kopen.

Uiteindelijk is het doel van het spel om overheersend te zijn op één van de drie eerde genoemde vlakken. Het bouwen van gebouwen en wonderen zal je hierin helpen door effecten en militaire voordelen te geven.

Militaire overheersing

Dit wordt behaald door de conflict pion in de hoofdstad van de tegenspeler te krijgen. Dit doe je door deze te verplaatsen. Een militair gebouw of een wonder kan schilden bieden aan de speler, met deze schilden kan direct de conflict pion evenveel posities worden verplaatst als dat er schilden worden getoond op de gebouwen of Wonders.

Je kunt je tijdens het spel dus focussen op het bouwen van jouw militaire macht om zo snel tot een overwinning te komen.

Wetenschappelijke overheersing

Dit wordt behaald wanneer je zes wetenschappelijke symbolen hebt verzameld. Er zijn zeven verschillende wetenschappelijke symbolen en elke keer als je een paar van een symbool verzameld hebt mag je een wetenschappelijk vooruitgang fiche kiezen en deze in jouw stad neerleggen waar hij blijft tot het einde van het spel.

Wetenschappelijke symbolen vindt je op de gebouwen die je bouwt. Net als met een militaire overwinning kun je je hier dus op focussen om zo tot een overwinning te komen.

Burgerlijke overwinning

Omdat er een constante beweging is van de conflict pion tijdens het spel en je jouw strategie steeds weer moet aanpassen kan het zijn dat er aan het einde van het derde tijdperk geen winnaar is.

Deze zal dan bepaald worden door een burgerlijke overwinning voor de speler met de meeste punten. Deze wordt berekend door militaire punten te verzamelen (0, 2, 5 of 10 punten afhankelijk van de positie van de conflict pion op het bord), punten van de gebouwen die je hebt gebouwd, jouw vooruitgang punten en de waarde van jouw munten (voor elke 3 munten ontvang je 1 punt).

Indien beide spelers evenveel punten hebben behaald dan blijft het spel onbeslist en is er geen winnaar.

Sharing is caring!