Dus je hebt het Carcassonne bordspel al enige tijd in huis en je bent benieuwd naar wat er nog meer uit te halen valt? Geen paniek, er is genoeg variatie aan het spel toe te voegen met verschillende uitbreidingen.
Mijn tip: als je op zoek bent naar je eerste uitbreiding, koop dan Herbergen & Kathedralen als je veel variatie aan het spel wilt toevoegen, of Schapen en Heuvels als je de bestaande onderdelen van het basisspel verder wilt uitdiepen.
Hieronder bespreken we uitgebreid alle 10 de grootschalige uitbreidingen, gegarandeerd één die je aanspreekt!
10. De katapult (niet meer beschikbaar)
Speelduur: 30-45 minuten
De zevende “grote” uitbreiding voor Carcassonne, welke inmiddels niet meer verkrijgbaar is. Onder fans wordt deze uitbreiding ook niet zeer goed gewaardeerd, dit zal wellicht met elkaar te maken hebben!
Voor het eerst wordt actie / behendigheid toegevoegd aan de Carcassonne reeks. In een katapultronde proberen de spelers speciale fiches te lanceren met de houten katapult. De spelers hebben elk één van de vier verschillende soorten lopers die bepalen wat voor soort katapultactie er ondernomen moet worden.
9. De Toren
Speelduur: 60 minuten
De Toren is de vierde grote uitbreiding voor het spel Carcassonne.
Torensegmenten worden aan het spel toegevoegd, evenals enkele nieuwe acties. In plaats van het plaatsen van een Meeple zoals gebruikelijk in hun beurt, kunnen de spelers nu ofwel een torensegment op een tegel met een ruimte voor een toren plaatsen, ofwel een torensegment aan een reeds staande toren toevoegen, of een Meeple bovenop een toren plaatsen (die deze toren ‘voltooid’).
8. De Draak, de Fee en de Jonkvrouw
Speelduur: 60 minuten
In deze derde grote uitbreiding voor het prijswinnende Carcassonne begeven we ons op het terrein van fantasie.
Het land rond Carcassonne wordt bezocht door een draak, wat het leven van de volgelingen erg moeilijk maakt.
Dappere helden wagen zich aan het gevaar, maar zonder de hulp van de feeën zijn hun kansen niet groot.
In de stad zoekt de jonkvrouw hulp bij de ridders, en de boeren bouwen geheime doorgangen om zich ongemerkt te kunnen verplaatsen zonder dat de draak het merkt.
7. Graaf, Koning en Consorten
Speelduur: 30-45 minuten
De zesde grote uitbreiding van Carcassonne in Europa door Hans im Glück is eigenlijk een compilatie van drie bestaande kleine uitbreidingen en één nieuwe. Voordat Z-Man Games, Inc. de Carcassonne-licentie overnam, was deze compilatie alleen in de VS verkrijgbaar bij Rio Grande Games als onderdeel van de Big Box 2, of elke kleine uitbreiding was afzonderlijk verkrijgbaar.
6. Bruggen, Burchten en Bazaars
Speelduur: 30-45 minuten
De achtste uitbreiding voor Carcassonne, Bruggen, Burchten & Bazaars, geeft de spelers drie nieuwe opties tijdens het spelen:
Bruggen kunnen worden gebruikt om een weg over een veldtegel te vervolgen, waardoor een onvolledige weg technisch gezien in een veldsegment kan lopen. Ze worden verder behandeld en gescoord zoals wegen.
De burchtfiches worden boven op 2-segmentsteden geplaatst en geven de spelers de kans om de volgende voltooide aangrenzende functie te verzilveren.
Bazaars zijn een nieuw type fiche dat de spelers in staat stelt om fiches te veilen in ruil voor punten.
5. Burgemeesters en Abdijen
Speelduur: 30 minuten
De vijfde grote uitbreiding van Carcassonne, Burgemeesters & abdijen voegt 3 nieuwe houten stukken toe, 6 abdijtegels en 12 landschapstegels.
De abdijtegels fungeren als kloostertegels, maar hoeven niet te passen bij de aangrenzende tegels en ze vervolledigen de aangrenzende functies wanneer ze geplaatst worden.
Burgemeesters kunnen alleen in steden geplaatst worden, waarbij hun sterkte bepaald wordt door het aantal vaandels in de stad.
Schuren stellen de spelers in staat om tijdens het spel velden te scoren in plaats van alleen aan het eind.
Wagens worden op wegen, steden of kloosters geplaatst, en kunnen naar een aangrenzend open veld verhuizen als hun huidige functie is voltooid.
4. Schapen & Heuvels
Speelduur: 40 minuten
Carcassonne: Schapen & Heuvels is de negende uitbreiding voor het basisspel van Carcassonne, en nu krijgen de spelers naast de gebruikelijke dieven, ridders, monniken en boeren ook nog eens herders op de heuvels. Door de tegels in deze uitbreiding te plaatsen, bouwen de spelers heuvels en wijngaarden, en proberen ze vooruit te plannen om de beste weiden te claimen voor punten – ze brengen schapen en herders mee en houden de wolf in de gaten die wacht om tussen de tegels te worden getrokken…
Wanneer een tegel met een heuvelicoontje aan het speelveld wordt toegevoegd, wordt deze bovenop een andere willekeurig getrokken tegel gelegd, waardoor deze boven het speelveld uitkomt en er een heuvel ontstaat. Heuveltegels fungeren als tie-breaker: als twee of meer spelers dezelfde eigenschap gelijkelijk (een ‘gedeelde meerderheid’) bezetten, maar één van de spelers heeft een volger op een heuveltegel staan, dan heeft die speler een voordeel ten opzichte van de anderen, en zal hij alle punten voor die eigenschap scoren.
Wijngaarden zijn bedoeld om het belang van kloosters te vergroten. Elk wijngaardtegel dat rond een klooster wordt gelegd levert drie punten op voor dat klooster. Deze bonuspunten tellen echter alleen mee als het klooster is voltooid, dus spelers zijn eerder geneigd om de kloosters van hun tegenstanders te saboteren om te voorkomen dat ze worden voltooid.
3. Het Circus
Speelduur: 45 minuten
Carcassonne: Het Circus is de tiende grote uitbreiding voor Carcassonne en de eerste grote uitbreiding die exclusief voor de tweede editie van Carcassonne is uitgebracht. Let hier dus op! Je kunt deze uitbreiding niet spelen met de ‘oude versie’ van Carcassonne.
Eindelijk komt het circus naar Carcassonne. De ringmeester heeft een avond vol verbluffende acrobatische routines georganiseerd die u sprakeloos zullen achterlaten, terwijl de meest getalenteerde artiesten hun nieuwste trucjes laten zien. Volgelingen kunnen nu getraind worden in het uitvoeren van menselijke piramides, en een circustent zal de mensen van Carcassonne aantrekken, terwijl de ringmeester de dingen georganiseerd houdt en de bezoekers kalm en rustig.
2. Kooplieden & Bouwmeesters
Speelduur: 60 minuten
De tweede grote uitbreiding op het originele spel van Carcassonne: Kooplieden & Bouwmeesters bevat 24 tegels met nieuwe functies zoals bruggen en steden.
Op sommige tegels staan ook symbolen voor de goederen wijn, linnen en tarwe. De spelers verzamelen één van deze goederen als het kenmerk dat op de tegel staat wordt gespeeld. Spelers met het meeste van elk soort goederen krijgen aan het eind van het spel bonuspunten.
Er is een populaire huisregel die het mogelijk maakt om goederen tussen de spelers te verhandelen in ruil voor andere goederen en de mogelijkheid om te kiezen waar een tegel wordt geplaatst. Er zijn ook twee nieuwe houten speelstukken in deze uitbreiding.
De bouwer is als een meepel in zoverre dat hij als een soort opzichter in een stad of weg geplaatst mag worden. Boeren kunnen ook een nieuwe varkenspion in een veld plaatsen voor extra punten aan het eind van het spel.
Tot slot wordt er bij Kooplieden & Bouwmeesters een grote stoffen zak geleverd. Dit maakt het niet alleen makkelijker om de tegels te bewaren, maar het neemt ook het probleem van niet-identieke achterzijden weg.
1. Kathedralen & Herbergen
Speelduur: 60 minuten
Carcassonne: Herbergen & Kathedralen is de eerste grote uitbreiding voor Carcassonne en introduceert een paar nieuwe aspecten aan het spel. Er zijn een paar compleet nieuwe soorten tegels – de herbergen en kathedralen.
Er zijn ook nieuwe tegels die steden, wegen en kloosters in nieuwe vormen presenteren. Daarnaast krijgt elke speler een ‘grote meepel’ die telt als twee gewone meepels. Dankzij een ander setje meepels kunnen 6 spelers nu mee spelen. Tot slot helpt een setje scorekaarten om het bijhouden van de score wat duidelijker te maken.
Hanno is eigenaar van 123Bordspellen.com, en speelt en verzamelt sinds zijn 8ste fanatiek bordspellen.