Hoe speel je Weerwolven? Speluitleg & spelregels

  • 4 min read

Het spel Weerwolven van Wakkerdam is geschikt om te spelen met grote groepen. Het aantal deelnemers ligt tussen de 8-18 personen met een minimum leeftijd van 10 jaar. Tijdens het spel is het de bedoeling om de weerwolven te ontdekken tussen de burgers. Het spannende kaartspel wordt uitgegeven door 999 Games. De gemiddelde tijdsduur is 45 minuten.

Speel je vaker spellen met 6 of meer personen? Bekijk eens deze 10 beste spellen voor grote groepen voor meer afwisseling.

Spelverloop van Weerwolven – ontmaskeren de burgers de weerwolf?

“In het dorpje Wakkerdam doet niemand iets liever dan zijn normale leven lijden. Maar de laatste tijd wordt het dorpje regelmatig opgeschikt door afschuwelijke moorden. De moorden worden gepleegd door weerwolven. Het ergste is dat deze weerwolven zich tussen de normale mensen bevinden. Ze moeten zo snel mogelijk worden ontmaskerd om te voorkomen dat er geen mens meer in leven blijft…”

Om te beginnen wordt er een verteller gekozen, dit is de spelleider. De spelleider geeft elke deelnemer een kaart. Deze mag hij of zij niet aan anderen laten zien. Op deze kaarten staat je rol vermeld. Ben je een wolf of een burger? Het doel voor de burgers is om zo snel mogelijk de weerwolven te ontmaskeren van de gewone burgers. De weerwolven proberen alle burgers te vermoorden.

De verschillende rollen bij het kaartspel Weerwolven

Onder de burgers zijn er nog andere speciale rollen te verdelen, die ook op je kaartje staan. Het spel bevat 4 kaarten met een weerwolf en 14 burgers. Deze kunnen verdeeld worden naar het aantal spelers.

  • De weerwolven – Iedere nacht vermoorden de weerwolven een burger, terwijl ze zich overdag gedragen zoals andere mensen.
  • Gewone burgers – Ze hebben geen bijzondere gaven. Wel zijn ze sterk in het nagaan wie de weerwolven zijn en het verdedigen van de personen die als een worden aangewezen, maar dit daadwerkelijk niet zijn.
  • De ziener – Doet mee in elk spel. Deze heeft de gave om de echte identiteit van anderen te zien, maar moet zich wel verdacht blijven opstellen om niet vermoord te worden door de weerwolven.
  • Het onschuldige meisje – Ze mag ’s nachts door haar wimpers gluren om te zien wie de weerwolven zijn. Wordt ze gesnapt? Dan sterft ze direct in stilte in plaats van het aangewezen slachtoffer.
  • De jager – Op het moment dat een weerwolf de jager vermoord, mag de jager voor zijn dood een andere speler afmaken.
  • Cupido – Mag twee verschillende spelers aanwijzen die een liefdeskoppel vormen. Cupido mag er zelf één zijn. Het geliefden kunnen niet leven zonder de ander. Wanneer de één sterft, sterft de ander ook. Ook mogen zij niet tegen elkaar stemmen. Let op: is één van de geliefden een weerwolf, dan is hun doel om uiteindelijk met zijn tweeën over te blijven.
  • De heks – Kan twee verschillende toverdrankjes brouwen. Eén om iemand te vermoorden en een ander om iemand mee tot leven te wekken. Ze mag ze beiden in dezelfde nacht toedienen. Ook kan ze met haar drankje zichzelf genezen van de dood.
  • De burgemeester – Wordt gekozen tijdens een algemene stemming in de normale fase van de eerste nacht. De gekozen speler mag de kaart niet weigeren. Zijn stem telt dubbel. Bij moord kiest hij een andere speler.
  • De dief – Wanneer de dief in het spel zit, worden er twee persoonskaarten toegevoegd. Tijdens zijn eerste nacht kan de dief kiezen of hij één van de kaarten, die omgekeerd op tafel worden gelegd, wil ruilen. Is er een weerwolf kaart bij, dan is hij verplicht deze te kiezen.

De nachten en dagen in Wakkerdam, overleef jij het?

De eerste nacht

De spelleider brengt iedereen in slaap met ogen dicht en een hangend hoofd. Spelleider roept de dief die zijn kaart kan wisselen. De spelleider roept Cupido, die twee geliefden mag aanwijzen. Nu roept hij de geliefden en legt hen hun taak uit. Zij mogen niet elkaar karakterkaart zien.

De overige nachten en dagen

Spelleider roept de ziener, die een persoon mag kiezen wiens ware identiteit hij wil weten. Dan mogen de weerwolven ontwaken, die doormiddel van oogcontact overleggen wie ze gaan vermoorden. De spelleider roept de heks en wijst haar het slachtoffer. De heks mag zelf kiezen of ze in actie komt.

Nu breekt de dag en wordt er een burgemeester uitgekozen. Vervolgens gaan de levenden met elkaar stemmen over wie geëxecuteerd wordt, waarna de nacht weer opnieuw begint. Overdag mogen de gestorven burgers en weerwolven geen hints geven. Soms ontstaat er overdag een verhitte discussie, de verteller mag hier de leiding nemen en aftellen voor de stemronde.

Sharing is caring!